www.omkonst.com:
Heta linjen
On Line, Louisiana ,5/11 2005 - 22 /1 2006
Text: Nicolas Hansson

Linjen förkroppsligar på något sätt allt visuellt skapande. Det är i linjen som en tecknings tillblivelse tar fart från enkelhet till komplexitet. Teckning har ju alltid betraktats som ett sorts förarbete till måleri eller skulptur. En anemisk kusin från landet med mycket charm och idéer men som egentligen aldrig räknats till de riktigt stora uttrycken. Så förhåller det sig dock inte längre.

Wilhelm Sasnal
Uden titel, 2003
Courtesy Sadie Coles,
HQ London

Lotte Konow Lund
Let it go - 5
The Dürer drawings, # 29. 2004-2005
Courtesy Galleri Wang, Oslo

Teckning har blivit ett uttryck i sig självt, inte endast en idé eller studium. Det finns numera något som heter teckningskonst, ett medium oavhängigt måleriet. Teckningskonsten har dessutom på senare tid blivit en godbit för marknaden och institutionerna. Louisiana visar just nu "On Line", en liten utställning i regi av dess samtidskonstsektion, med ett litet men varierat urval av samtida västerländsk teckningskonst.

Danske Morten Scheldes röda pennstreck i German Interior (2004) skapar en täthet i det porträtterade rummet. Perspektivet är brutet, en soffa och dess märkliga naiva mönster bildar en stabil blickpunkt, medan andra mer otydliga möbler inreder bilden tillsammans med pärmar, blommor och lådor. Trots trångboddheten uppfattas rymd, djup och en luftighet. Somliga mindre föremål i bilden har kontrasterande färger och fungerar på så sätt som sinnesretande detaljer. Scheldes rödmonokroma teckningar har blivit lite av hans signum, och han är sannolikt den konstnären i utställningen som är mest trogen teckningskonsten. Hårdrocksgruppen Iron Maidens klassiska skivomslag med figuren Eddie sägs ha påverkat honom till att teckna och lämna måleriet bakom sig.

Unge polske Wilhelm Sasnal laborerar ofta med svärta, kombinerat med vardagliga motiv. Med sin grafiska tyngd resulterar det i kraftfulla och nästintill formalistiska experiment som tangerar fotojournalistikens marker. En överexponerad framtoning där detaljer elimineras till förmån för mer svepande perceptuella drag. I "Untitled" (2003) töms ett lastbilsflak på sitt svarta innandöme över större delen av teckningen.
Det finns en hög emotionell faktor i Sasnals verk, och det egendomliga är att det inte riktigt går att peka på vad eller varför de framkallar sådana känslor. Ibland är en svart fläck mer än bara en svart fläck.

Inga Svala Thorsdottir
Borg the hidden valley, 2000
©Sammlung Falckenberg,
Hamborg
Virginie Barré
Russiske kvinder, 1917, 2005-09-22 Courtesy Galleri Loevenbruck, Paris © Virginie Barré /Galleri Loevenbruck, Paris

Den mest egenartade i utställningen är isländska Inga Svala Thorsdottir med sina fiktiva platser. Fascinerande är en svit färgteckningar där de enskilda verken "Borg central station" (2000) och "Marsh gas factory" (2000) ingår. Det är en samling enhetliga tusch- och blyertsteckningar med psykedelisk topografi som för tankarna till den berömda progressiva fransk-tjeckiska animationsfilmen "The Savage Planet" från 1973. Ett annat av hennes verk som är mer psykosocialt i sin framtoning är "Borg the hidden valley" med människor försatta och försjunkna i olika situationer. Stämningen känns lite opiumrusig med sexuella laddningar. Det kan verka ganska kittlande, men vid närmare betraktande upptäcker man knivar instuckna i deras kroppar. En apatisk dekadent atmosfär lägger sig som en slöja över scenen. Stilen påminner en hel del om den franske multikonstnären Jean Cocteaus enkla streckteckningar, fast utan den senares mytologiska inslag.

Centralt placerat i utställningsrummet är ett uppdukat bord med den litauiske konstnären Mindaugas Lukosaitis serie av 100 teckningar. Motiven är från andra världskriget och visar riktigt obehagliga scener. Den brutala hårdheten och de bistra omständigheter som ett krig för med sig är träffande skildrat. Varje enskild bild är laddad och i serien som helhet uppnås förtätade sekvenser med filmisk dramaturgi. Intressant blir det även att finna en kolsvart blyertsteckning efter ett femtiotal teckningar. Effekten associerar till de svarta rutor som kan dyka upp i gamla journalfilmer. Eller är det kanske rentav en censurerad bild?

Malmö 2005-12-08 © Nicolas Hansson

Deltagande konstnärer: Virginie Barré, Ernesto Caivano, Lotte Konow Lund, Mindaugas Lukosaitis, Barry McGee, Julie Mehretu, Paul Noble, Wilhelm Sasnal, Morten Schelde och Inga Svala Thorsdottir.

Louisiana, Danmark | Omkonsts startsida


KOMMENTERA ARTIKELN
Namn (frivilligt):
E-post (om svar önskas):
Här kan du lämna synpunkter på artikeln
till redaktionen:

      
skriv ut denna text