| 
                          
                            |  |  
                            | © Charlotte Widegren | © Jenny Granlund |  Upprustningen av Konstnärshuset som pågår successivt ser  lovande ut. Nu är utställningsrummet, ”Loungen”, i gatuplanet iordningställt  med ambitionen att göra huset mer tillgängligt för publiken. Att nu förena de  olika rummen med en gemensam utställning av monotypier, känns därför logiskt.  Mari Rantanens förklaring att ”Monotypin är som ett äktenskap…mellan måleri och  grafik”, tjänar som en lämplig öppningsreplik till utställningen. Monotypins mellanställning, varken kopia eller  original, uppmuntrar såväl den seriella experimentlustan som intresset för små  förskjutningar som momentant omvandlar serien till unika verk.  Charlotte Widegrens masker på plan 3 byter personligheter utifrån smärre måleriska ingrepp. Ögonhålorna svärtas  något och ett  stråk med penseln sätter en ny frisyr på plats. Själarna  som möter är märkligt frånvända och uppfordrande på samma gång, de trotsar sina  mörka titlar som ”Drunknad” och ”Tystnad”.  Jenny Granlunds säregna konstruktioner, som hämtade ur det  förströdda klottret och det stiliserade mönstret, omformuleras här i hennes  monotypier till mer tydliga rumsligheter. Det grafitgrå registret i hennes  teckningar har ersatts av genomborrande höga färger.
 Olav Christopher Jenssen ställer  samman små figurationer med informell karaktär som, trots det känsliga utförandet, kanske mer stannar vid gesten  än förmedlar ett koncentrerat sökande efter en minimerad åtbörd.
 
                        
                          |  |  
                          | © Helmtrud Nyström  | © Eva Grytt  |  Grafiktriennalen på Konstakademien bjuder på en riklig  överblick av dagens svenska grafik. Den är knappast spektakulär men ofta  oklanderligt solid med ett genuint intresse för bildens inneboende möjligheter.  I avskildhet under pressvisningen gav utställningen ett inbjudande och  harmoniskt intryck, för att under vernissagen i folkmyllret falla sönder i  svåröverskådliga enskildheter. Ett inte alltför ovanligt problem när det gäller  större samlingsutställningar av den här karaktären. Fascinationen inför mediets  tekniska uttrycksmöjligheter brukar vanligen vara det största hindret för att  skapa ett självständigt tilltal för grafikern och visst känner man igen  fenomenet på sina håll på den här tämligen omfattande utställningen. Men det  finns goda exempel på motsatsen. Helmtrud Nyströms monotypier som möter vid entrén  till Salarna är omisskännligen hennes och bildvärlden oberoende av vald teknik.  Stor behållning ger de till formaten lågmälda bidragen, som man  får söka sig fram till genom att i tanken skärma av. Inom de olika gemensamma uppmätta  rektanglarna trängs allehanda bidrag. Ger man sig tid finns där Kristina Thuns rum  som varken beskriver inne eller ute och som är lika intima som gränslösa med  figurer och föremål på drift från varandra. Lars Palm blandar torrnål och  serigrafi och låter färgen likt bländande ljusfenomen flyta över bildytan med  dess disparata byggnationer. Upplösningen av rum och perspektiv där föremål och händelser  flyter runt likt egna världar, kring ett okänt nav, eller i en rymd dit logiken  inte nått, är ett kännetecken för mycket av den figurativa bildkonsten som görs  idag. En mer stiliserad variant på liknande tema visar Eva Grytt, med sina  mörka siluetter av möbelliknande föremål, kartor eller kroppar.
 
                          
                            |  |  
                            | © Kristina Thun  | © Lars Palm |  Åke Johanssons kopparstick ur serien ”Längs floden”  porträtterar byggnader och ruckel på ett så minutiöst inkännande vis att  huskropparnas flisiga bambufasader spricker upp i ett brett tandlöst leende och  blir till slitna personligheter. Den rumsliga skalförskjutningen återkommer  även i Martin Sundvalls installation med filmloopen av bladlösa träd som  övervakar de snedställda bordskivorna med blad ur serien ”Ny botanik för en  virtuell trädgård”, arrangerade som konferensdeltagare på ett allvarligt möte.  Bakom en skärm  döljs Lina Perssons ”8 day meditation over a medium”. Spegelvända klockslag har  tryckts på pappret troligen ett och ett i en akt som låter en ana en sällsynt  mödosam process för att lära känna tryckplåtens och pressens rytmiskt  samspelande praktik.
 Sammantaget ges med dessa båda utställningar en generös  inblick i ett mångskiftande medium som förenar den reproducerbara repetitionen,  det hantverksmässiga arvet med ny teknik och oändliga möjligheter i en ohelig  allians mellan framtiden och det förflutna. Stockholm 2007-01-16 © Susanna Slöör Konstnärshuset | Grafiktriennalen |   Konstakademien | Omkonsts startsida  |