| Kön  utanför Peres Projects lokaler i närheten av Alexanderplatz är lång och rör sig  knappt. Då och då kommer en grupp ut genom dörren och en lika stor grupp får gå  in. Vernissagen för James Francos första utställning i Europa lockar stor  publik. Han må vara okänd i konstvärlden – men i världen i stort är han en  Oscarnominerad Hollywoodskådespelare och därmed en superkändis. Franco har spelat  många roller: spindelmannens ärkefiende, heroisk bergsbestigare, lustig  knarklangare och nu alltså konstnär.  Utställningen  innehåller verk utförda under de senaste fyra åren. Franco arbetar med  installation, skulptur, teckning och (naturligtvis) video. Det handlar om  barndom och ungdom, pojkrummets drömmar förverkligade av en vuxen man. Lekhus  och kojor är ständigt återkommande. Dom bränns ner och beskjuts. De står i  naturlig storlek inne i galleriet eller slås sönder på de uppradade skärmarna.  Det vilar en pervers men samtidigt humoristisk stämning över det hela. Inne i  ett av husen projiceras en film. Lagren av amatörmässigt brus för tankarna  till en hemmavideo – kanske en tonårskilles första försök med föräldrarnas  videokamera. Innehållet – Star Trek, explosioner och homoerotik – förstärker  intrycket.  Två  lokaler används: en i centrala Berlin och en i Kreuzberg. De två delarna  speglar varandra. En träbyggnad i det ena galleriet återfinns på ett fotografi  i det andra. En latexmask använd i en av filmerna känns igen arrangerad som ett  stilleben i en plexiglasmonter. Längs väggen i ett av rummen ligger en  tillsynes oordnad hög av personliga föremål: böcker, tavlor, kläder,  konstnärsmaterial, leksaker, filmer med mera. Många av föremålen är  genomborrade av skotthål eller skadade på annat vis.
 I ett becksvart rum visas en film. På väggen en svit polaroidbilder från samma  film. Franco, en skyltdocka och en tredje aktör blir instruerade av en  regissör. De står uppställda i en kontorsscen och blir ombedda att ta på sig  vita lakan och posera. En speakerröst kommenterar fram en sorts handling – en  hårig hand, en växt, raklöddermasker, årtal. Återkommande teman är roller,  masker och identiteter. Franco anspelar på Paul McCarthys kända skräckfigurer och  roller han själv tidigare har spelat i filmer. James Franco är väl medveten om sin roll som  superkänd skådespelare med konstnärsambitioner. Han vet att allt han gör kommer  att bedömas utifrån denna dubbla identitet. När han,  iklädd en penisnäsa, serverar två medaktörer mat i en kornig projektion går det  inte att undvika att tänka på att detta är samma filmstjärna som kommer att presentera  årets Oscargala.
 Stockholm     2011-02-22 © Hanna Nilsson |  Ur "Bill and Tenn",  2007 (still)
 
  Untitled,  2010
 Drawing - Ink on  Book Pages
  "Melted House",  2008, melted pre-fabricated plastic play house
 
 All images  courtesy: Courtesy Peres Projects, Berlin                       |