Helene Billgren har i sin utställning på Borås Konstmuseum lagt  tonvikten på sina senare verk, vilka består i måleri från 2008 till 2012. Men  här finns också en vägg med tidiga kolteckningar, objekt i velour, tapetvåder  och några äldre målningar. 
                                                  Det är tydligt att hennes idoga koltecknande av flickor och  kvinnor följt med in i och berikat måleriet. Den säkerhet och fräckhet som hon  uppnått i teckningarna öppnar upp för oväntade möten i den måleriska processen.  I jämförelse med några Matisseinspirerade målningar från 1980-talet, med stora  rena färgytor som byggelement, ger dagens måleri ett mer nyanserat och ”skitigare”  rum åt de bortvända kvinnliga gestalterna att vara del i. Hon ställer ett  kantigt lite naivt formspråk mot färgackord som ibland lockar fram ett mycket  säreget ”göranssonskt” ljus. Hon står, kan man säga, stadigt i den göteborgska  färgtraditionsmyllan, åtminstone med ena benet. 
                              Målningarna har både tyngd och mättnad i  koloriten och äger ofta en rik och underfundig detaljrikedom, samtidigt känns de  paradoxalt ”lätta” och självklara, lekfulla och okomplicerade, vilket skapar en  märkvärdig dynamik.  
                         Det påminner om den australiensiske konstnären Sidney Nolans svit med  målningar om legenden Ned Kelly, som slogs mot den australienska rättvisan på  1800-talet. Nolan avbildar honom ”instängd” i sin karakteristiska svarta rustning,  ofta utslängd i ett hett ökenlandskap. Det är en sorts rekvisita, precis som Helene  Billgrens anonyma kvinnor, att laborera med när färgen och formen skall  transformeras till känslouttryck bortom orden. Det sjunger om färgen och  gnisslar om formen.   
                          Helene Billgren nämner, i den nyutkomna och rikt  illustrerade årsboken från SAK, Francisco Goya som en viktig inspiratör. Själv  tycker jag det är svårt att inte tänka på en annan ”svartmålare” inför hennes bilder,  nämligen Dick Bengtsson, som med sitt kärva och ljusindränkta måleri inspirerat så  många unga konstnärer från 1980-talet och framåt.  
Det är synd att den möda och omsorg som lagts ned i  bilderna saknas i själva presentationen. Endast den vägg med äldre verk känns  genomarbetad och variationsrik. I övrigt hänger målningarna, i utställningens alla  rum, på rad, en efter en, punktbelysta med  spotlights. Dialog och rytm saknas,  vilket visserligen förstärker intrycket av utsatthet och isolation – att det är  väldigt ensamma kvinnor vi ser i hennes bilder – men jag är övertygad om att ett  mer rumsligt och rytmiskt tänk vid hängningen skulle gett en större tyngd åt  det måleriska påståendet, vilket även en bättre belysning hade gjort.
Borås 2012-11-06 © Yngve Brothén (text och foto)  | 
                        
                      "Ljus som Rita", 2010, akryl © Helene Billgren 
                        
                        Teckning (beskuren) © Helene Billgren 
                        
                        "Till Elvira", 1984, tempera © Helene Billgren 
                    
  |