| Det är inte utan att det  kryper i kroppen. En närbild på två  händer som makligt virar ihop ett nystan – av ett annat nystan (Garner från 1998). I C för ljusets hastighet (från 2009) stolpar  konstnären upp och ner från en stol, testandes den ena glödlampan efter den  andra. I Alfabet (här från 1988)  deklamerar konstnären det kyrilliska alfabetet på Gråbrødre torv i Köpenhamn.                           Ur Vassil Simittchievs ofta mycket enkla grundidéer vävs ett finmaskigt nät av samhällskritik – mot  pliktskyldighet, påbjuden konformism och repetitiv meningslöshet. Och tristessen,  identitetslösheten, är självupplevd: Simittchiev härstammar från Bulgarien där  han, som skulptör, förväntades verka i en nationalistiskt socialrealistisk  anda. Den konceptkonst som följer (efter flytten till Sverige 1975) är att  betrakta som ett slags ventil.                           När  Simittchievs grundidé fungerar – ibland så enkelt överskådlig att den gränsar till det farsartade –  får hans konst en påtaglig (samhällskritisk) slagkraft.Flaggan (Strykning av Bulgariska flaggan) framfördes ursprungligen i Bulgariens huvudstad Sofia  1990. Verket har dröjt sig kvar i mitt minne som ett av de mer talande verken i  Malmö konstmuseums utställning Den  nordiska modellen från i somras (där det också visades).
 |     I filmupptagningen  stryker konstnären, långsamt och metodiskt, den bulgariska flaggan (med det  kommunistiska emblemet i behåll) för att sedan lugnt vika ihop den till ett  bylte – och lämnar flagga, strykjärn och strykbräde bakom sig.Flaggan påminner, med sin absurt nationsglorifierande vördnad, om listigheten i en  hel del annan diktaturövervakad konst. Om det ömt kärleksfulla som ett av de  mest effektiva uttrycken för en svårhanterlig ironi. Hur kan en hyllning  censureras?
 I Moderna Museet Malmös 1  timme och 40 minuter långa Dokumentationer  och sketcher 1979-2012 (med sammanlagt 17 av Simittchievs performance-verk)  finner jag flera andra lika träffande verk, väl följandes den röda Simittchiev-tråden. Till exempel Glaskajen (Transplantation), från 1985,  i vilket två tunga lastbilar långsamt kör över ett hamnområde i Malmö täckt av  tunna glasrutor. Till ljudet av krossat glas och lastbilsmotorer leder  Simittchiev (med sina viftande dirigentarmar) en bisarr performance-symfoni. Glaskajen är förstörelsen av något icke  längre önskvärt – med ett iögonenfallande sceniskt buller och bång.
 Malmö     2014-05-07 © Martin Hägg
 |