| Akademi Valand har intagit de två översta våningsplanen på  Vasagatan 33 i Göteborg. Det är en ståndsmässig fastighet från senare delen av  1800-talet, granne med Vasaparken. Där har Göteborgs Universitet tidigare haft  sina administrativa kontorslokaler, men nu flyttat ut. Det är ett pampigt hus  med stora paradvåningar och utrymme för forna tiders liv med tjänstefolk och representation  i de stora salongerna med öppna spisar och dekorerade kakelugnar. Nu visas här masterstudenterna  från både Fine Art och Photography i dessa lokaler.  Rummens karaktär med sin högreståndsestetik ger i många fall  en extra dimension till konstverken. Exempelvis i Bergthor Morthens’ målningar  i ett av rummen med en öppen spis. Han kallar sitt masterprojekt för Political Portraits och arbetar med måleri  i litet format. Han är född på Island och, som han skriver i sitt Artist´s  statement, vill han gestalta en känsla av skam och genans hos sina porträtterade  politiker. Kanske ett uttryck man skulle önska se lite oftare i politikers  anlete och kanske något av Morthens egen erfarenhet av politiker på Island. I ett av de vackraste rummen, hörnrummet högst upp med  burspråk och utsikt över Vasaparken, har Johanna Arvidsson skapat en intressant  utställning The Hidden Face of Narcissus. Även det är en installation som samspelar med och utnyttjar rummets  potential till fullo. Trots sammanställningen av tre totalt olika uttryck - stora  kolteckningar på vägg, foto på golvet och isskulptur i burspråket - bildar de  fyra objekten en helhet, en sammanhängande bildlig berättelse med sin text. En  stark inledning på ett framtida konstnärskap.  
                          
                            |  |  
                            | © Johanna Arvidsson |  Matilda Enegren arbetar i den fotorealistiska traditionen i  sitt måleri, men lyckas ändå utvinna nya uttryck, särskilt i sina  självporträtt. Abstrakt måleri representeras av både Laura Hatfield och Martin  Hultén. Den förstnämnda med minimala oljepasteller med en exakthet i  utförandet, som visar på en säker blick. Den sistnämnde visar tre stora  målningar på akrylglas, som äger ett förföriskt skimmer.En av salongerna på 6:e våningen upptas av ett stort verk av  Kanchan Burathoki i papper med utskurna texter. Ljuset lyser igenom och ger de  poetiska texterna ytterligare en dimension. Vackert i sin rena självklara enkelhet.
 Hannah MacFarlane och Stefan Jensen samarbetar i sitt  projekt om det okända. Eller som de uttrycker det i sitt statement: Perhaps ”unknown” is a state of mind...                        Med hjälp av foto och en pågående filmning av en liten  samling stenar, som samtidigt visas som video i ett annat rum, försöker de gestalta  det oförklarliga både i yttre rymden och på marken under våra fötter.
 
                          
                            |  |  
                            | © Peter Kädergård |  Jag var inte den enda som stannade länge i Peter Kädergårds  rum längst bort i en av korridorerna. Han har byggt och kopplat ihop en  fascinerande mekanisk manick, som fyller hela rummet, A Source of Uncertainty. Med små rörelser skapar olika vardagliga  objekt ett slags musik. Allt är i rörelse. Kablarna lever som i ett ormbo på  golvet och ett förklarande(?!) kopplingsschema är uppsatt på väggen. En  skrammelorkester i Jean Tinguelys anda. Det blev en titt in i Uppfinnar-Jockes  eget paradis som väckte leenden och skärpta blickar.Sida vid sida har studenterna utvecklat sina olika särarter.  Där finns nästan allt representerat: video, måleri, foto, teckning, skulptur,  rörliga objekt, text, ljud och collage. Allt verkar vara tillåtet. I år  är det första gången som alla examensutställningar visas samtidigt på samma  plats och på samma tid. Det är  tjugoen parallella utställningar med studenter från tolv olika nationer. Var  och en har fått eget rum att förhålla sig till. Det är ett lyckat koncept och  på många plan är det en sevärd och väl genomförd examenspresentation. Tyvärr är  Vasagatan 33 en engångsföreteelse som utställningslokal för Valands studenter,  så passa på att se lokalen, men fram för allt ta del av konsten. Göteborg     2015-04-01 © Berit Jonsvik |  © Matilda Enegren
  © Martin Hultén
  © Maria Gordana Belic
  © Johanna Arvidsson
  © Laura Hatfield
  © Jensen+MacFarlane
  © Kanchan Burathoki (detalj)
   |