Konstutställningens norm är  enkelhet. Hellre få verk, än  för  många, hellre  ordning än oreda. Jim Axéns  utställning i Enköpings konsthall  kan ses som ett credo för mångfalden. På en  förhållandevis liten  yta visas över 70 verk. Mångfald finns även  i de konstnärliga medlen: måleri, grafik,  datorbearbetat foto, skulptur, objekt och till liten del design, en genre som  han för  övrigt delvis häcklar. Även retrospektivt  och nytt blandas. 
   
Jim Axéns  utgångspunkt är den tidiga modernismen. Längs  vägen har han anammat suprematism, kubism och surrealism. Först  i utställningen möter  besökaren två nya verk, en  geometrisk målning, ”Komposition VII”, och en besläktad  ”Figur”.  I ”Pardans” står de svarta  skorna på en oval bricka  som en blinkning till Méret Oppenheims vita pumps i ”My  nurse”. Han tycks också dela René Magrittes  intresse för moln och bilder  som tänkespråk.  
     Måleriet präglas av mångfalden av små distinkta former. ”Det designade helvetet” är ett bra  exempel. Är ett designat  helvete att allt är givet en viss  form? Att vägen till helvetet  är stensatt med goda avsikter? Att fantasilösheten kommit makten när, ett slagord från Paris 1968 var ”Fantasin till  makten!”  
   
Kanske är det likadant med den helige S.t Antonius, eremiten som ”alla”,  från Bosch till Dali,  målat och som blev  helgon efter att i sin ökengrotta motstått ständiga frestelser av sköna kvinnor och läckra  måltider. Frestelsen ligger närmare till uppfyllelse i vår tid och dödssynderna har förlorat sin kraft. I de två målningarna av  helgonet tycks frestelsernas inferno speglas i hans skräckfyllda  öga.  Kanske var eremiten i öknen den förste surrealisten.  
                        Skulpturen ”Länkar” utvinner det enkla ur ett komplext inre. Verket kan  handla om nervbanor, associationsbanor eller förbindelser människor emellan  och känns välbekant  på ett  undflyende sätt. Även mellan olika verk finns associationsbanor. Förlagan till det grafiska bladet ”Fabriken”, med ett stearinljus som skorsten på en bibelliknande bok och omgiven av små plastfigurer, uppges ha brunnit ner och blivit underlag  till objektet ”Kopulation”.  
                                                  I skapande  sammanhang talar man ibland om vikten av att följa  devisen ”kill your  darlings”. Men Jim Axéns darlings får vara med och vitsen utan djupsinne passeras här och där i de många fotobaserade collagen. Utställningen erbjuder besökaren att ta del av konstnärens arbetsvärld. Även  om besöket blir hastigt ger det en föreställning om konstens ständiga försök.  
                      Enköping 2016-04-06 © Niels Hebert  |