| 
                          
                              |  |  
                              |  |  
                              |  |  
                              | Bildkollage från filmen Nadine (28 min) regi: Lucia Pagano, filmfoto:  Zuzanna Kernbach-Pyda© Lucia Pagano
 (Klicka på bilden för hög upplösning)
 |  
                              |   |  Skrev en lång text om besvikelsen över att ha ätit upp alla  tvättade vindruvor i durkslaget innan de hade blivit tillräckligt torra för att  ens kunna läggas ner i skålen. Detta efter månaders sökande efter den mest intressanta  idén. Om det för mig personligen mest angelägna ämnet.
 Försökte införa samma förbud mot frestelsen att göra något  ”viktigt” och ”intressant” också när jag filmade. Ibland lyckades jag också  hitta något riktigt ointressant.  Snart ville jag trots allt göra en film som handlade om något,  som var ett viktigt ämne att ta upp, rentav angeläget.  Blev oerhört drabbad av en bok av en erkänd journalist om  flyktingbarns situation och skrev en idé inspirerad av brottstycken ur boken.  Idén refuserades med den befogade kritiken att jag inte lyckats hitta en  tillräckligt intressant vinkel på det brännande ämnet.  Ville arbeta med avsaknaden av aborträtt i Polen, där jag  bodde under den tiden. Besökte ett hem för ensamma mödrar, gjorde research. Hur  förmedla det som publiken redan håller med om eller tvärt om inte alls, och  kanske kommer misstolka? Det blev tillslut ett nedslag i vardagen hos en  tonårsmamma och hennes son på hemmet (i fiktiv form) samt en av nunnorna som  arbetade där. Två, tre dagar ur deras liv. Ingen politik förmedlades, ingen åsikt,  ingen särskild information rörande annat än vardagssysslor som tandborstning,  och pyssel, förutom en underliggande tryckt stämning mellan ett antal personer  som av omständigheterna hade hamnat på samma plats.  Skrev om upplevelsen av badrum i två olika länder: på vilket  sätt spolknappen skilde sig, konstruktionen av golvet med dess lutning,  respektive flathet som fick vattnet att bete sig annorlunda på golvet, och  konsekvenserna av detta. Ett subtilt hot om straff som vilade i att inte använda  dessa verktyg på det rätta sättet. Hur typen av målarfärg på väggarna och  golvens material generellt, skapade rum för frihet, respektive rum för rädsla.  I texten förekom denna jämförelse mellan rum med samma funktion i två  hemländer. Form och upplägg för spelplatsen kunde vara en flygplats, eller ett  källarrum med beige heltäckningsmatta till exempel. Hade velat göra en dokumentär om den enda kvinnan som  arbetade på brandstationen, för att försöka skildra könsroller, kanske jag  initialt hade tänkt. Försökte övertala henne, vi hade ett långt samtal och hon  berättade om valet att gå emot strömmen, och sedan vardagen som brandman, men  hon ville inte vara med i någon film. Istället följde vi en av de andra  brandmännen under några dagar. Han drog igen spetsgardinen. Brandmannen kramade ur  surkålen över en bunke så att den överflödiga vätskan skulle rinna av. Det var  söndag, än så länge inget larm. Efter fotbollsträningen följde vi med till deras delade vilorum.
 Han började med att dammsuga ett av skåpen.
 När han var klar lade han sig på sin bädd mittemot sin kollega som redan låg  och slökollade på en amerikansk film med polsk lektör.
 Bredvid honom på nattygsbordet låg en gul lök.
 Det var vinter och det första larmet som kom gällde tjock  snö som hängde ut från ett tak och riskerade att falla. Mina förväntningar på  eldsvåda visade bara återigen hur förställningen om något alltid trumfades och  komplicerades av verkligheten, som såklart inte låter sig begränsas av  förutfattade meningar och idéer.  Allt runtomkring, allt som jag hoppas ska sippra in i  texten har jag lagt ifrån mig och inte tillåtit mig själv att tänka på när jag  har satt mig ner för att skriva. Jag har eftersträvat kunskap och i samma stund  den infunnit sig förskjutit all klarhet. (1)  Tillbaka i Sverige, återgick jag till att fokusera på inget  speciellt. Utgick från material som kommit till i processen av tidigare idéer,  filmer, skisser och research men som inte kommit med i något slutresultat.  Skräpet på alla hårddiskar. Konceptet gick ut på att ta fram stunderna då inget  händer. Eller medan något pågår, någon annanstans. Eller innan, och efter något  har hänt. Vilket till slut pågick i 20 minuter.  Fortsatte med att iscensätta icke-konflikter  i ett anonymt personalrum, på en tänkt arbetsplats någonstans i Sverige. Kanske  en skola, eller förskola, kanske fikarummet för butiksbiträden på ett större  varuhus. Höjden av dramatik kom när ett köksbiträde hade hällt ut pastan i  vasken istället för att använda durkslag.   Fortsatte med ett spektrum av intryck från  tunnelbanans röda linje. Observationer av till synes meningslösa detaljer,  ibland på gränsen till det absurda. Närmade mig resan många stockholmare gör,  fram och tillbaka till jobb och skola varje dag, kanske för att undersöka om  det finns något vi inte ser, i det vi ser varje dag.   ***   Hon tryckte nålen genom ett tuggummi, och sydde fast det inuti tändsticksasken.
 Det var en present.
 ”Det dansande paret ska bort”, sade hon, uppdragsgivaren. Nej, de ska inte det, tänkte jag.
 Ett konstverk vill inte förmedla någonting specifikt inom  ett visst ämne. Det vore ju bara  information. Inom måleriet märker man det väldigt tydligt: Det är inte  intentionen som är drivkraften. Du  kan måla ett glas vatten, och det ger upphov till ett fulländat och  förkrossande konstverk. Och du kan  skriva ett jättelikt epos som samlar hela världens lidande – och resultatet  blir rena skiten. Det jag vill säga är: Det är formen som är viktig. Innehållet  kommer i andra hand. Innehåll är själva utgångspunkten. Passionen måste gälla  formen, inte innehållet. (2) Stockholm 2019-10-03 © Lucia Pagano 1, Negar Naseh, Under all denna vinter, Natur &  Kultur 2014, s. 296.2, Michael Haneke, Thomas Assheuer, Närbild Michael  Haneke Samtal med Thomas Assheuer, Atrium Förlag 2013, s. 48–50.
 Presentation: Lucia Pagano, f. 1984 i Stockholm, bosatt och verksam i  Stockholm. Masterexamen från Kungl. Konsthögskolan år 2016 samt masterexamen  från Filmhögskolan i Lodz år 2019. Kommande premiär för filmen Nadine under vintern/våren 2019–2020 och filmen (med arbetstiteln) Park i  samarbete med Vanja Sandell Billström under 2020. Se vidare: www.luciapagano.com
 
 |