www.omkonst.se:
Som metaforer för livet självt
Helen Marten och Rinus van de Velde - König Galerie, Berlin, 12/1 - 24/2 2019
Text: Tim Schmidt

skriv ut denna text
Utställningsvy © Helen Marten. Foto: König Galerie
(Klicka på bilden för hög upplösning)
© Rinus van de Velde. Foto: Tim Schmidt
(Klicka på bilden för hög upplösning)

Till Kreuzbergs König Galerie tar jag mig för att se utställningar av två konstnärer födda på 1980-talet. Ja, under ytterligare ett par veckor handlar det, här i betongkyrkan St. Agnes, om Helen Martens (f.1985, England) assemblage-installationer och Rinus van de Veldes (f.1983, Belgien) storskaliga kolteckningar. 

På andra våningen ligger det huvudsakliga utställningsrummet i den moderna betongkyrkan Sankt Agnes. Det är här Turner Prize-vinnaren 2016 Helen Marten nu presenteras. I den höga salen bildar tecken och textuella utrop – på och i byggnationer som skenor, väggar, bänkar och torn – en mer svårmalen form av popkonst än vad genrens ikoner Rauschenberg, Hamilton, Warhol uttrycker.
     Föremål som tänder, spelkort, groda, eurosedlar och en lösryckt mening om konstnärens process, spelar samtliga med i dansen. Ordet ”Host” (värd) har målats vid en hylla med en grupp smågrenar på och just framför ensemblen står en enorm cigarett placerad. De ständigt samordnade tecknen (juxtapositionerade), i såväl pannåer som installationer, bildar ett hårdkodat språk. Det är hur som helst ett samtida språk som upptäcks i de små universumen, i det som kollektivt blir det hela – som vore det en metafor för livet självt.

© Rinus van de Velde. Foto: König Galerie

Senast jag såg Rinus van de Veldes verk handlade hans suggestiva kolteckningar om en märklig koloni i en djungel. Motiven behandlar nu som då oftast människor. De fyra storskaliga teckningarnas gnagda och lätt vinklade fotorealism är framställda med en målares frihet. I samtliga av de täta teckningarnas underkant hittas en spänningshöjande serietidningstext om ”the state of affairs” för individen i motivvärlden. Pappret hänger mot trendheta tegelväggar men presentationens rymd innebär att lokalen tenderar att ta över.
     Van de Velde är på något vis besläktad med svenskar som Jan Stenmark och Jeff Olsson. Men rekvisita-kontrollrummet som fyller en i sammanhanget stor rymd är lika intressant som Ai Weiweis fängelsecell. Verken är hur som helst en fin bonus till övervåningens strålkastare samtidigt som det är ett inledande gästframträdande för Rinus van de Veldes film som kommer senare i år.

Installationslandskap och teckningar. Två konstnärer håller var sitt stycke av information framför publiken. Responsen på säregna språk är dock ingen självklarhet. Och för barnet är läsningen måhända en annan.

Berlin 2019-02-13 © Tim Schmidt


 


 

 

 


© Helen Marten. Foto: Tim Schmidt


© Helen Marten. Foto: König Galerie


© Rinus van de Velde. Foto: Tim Schmidt


König Galerie, Berlin | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com