www.omkonst.se:
Från gatans estetik till konstens finrum
Eddie Martinez - Bronx Museum of the Arts, New York, 14/11 2018 - 17/2 2019
Text: Mattias Lundblad

skriv ut denna text
Lemondrop, 2018,183 x 152 cm © Eddie Martinez
(Klicka på bilden för hög upplösning)

Yesterday, 2018,190 x 244 cm © Eddie Martinez
(Klicka på bilden för hög upplösning)

Eddie Martinez, född i Groton, Connecticut 1977, boende och verksam i Brooklyn, New York, och med en bakgrund i graffiti, tar med element från gatans konst till duken och de etablerade konstrummen. För en svensk publik är han en återkommande bekantskap, då han är en av de unga amerikanska konstnärer som flera gånger visats hos Stockholmsgalleriet Loyal.
     Den som följt Martinez förväntar sig en färgexplosion. Det infrias inte i utställningen White Outs, på Bronx Museum of the Arts i New York. Martinez tar här en ny vändning i sin konst. Han arbetar i relativt stora format, mestadels i olja och med sprayfärg på duk, och som namnet antyder, liksom tip-exar han över konturer med vit färg, men låter målningen under svagt skina igenom.

Graffitiarvet finns kvar. I arbetsmetoden ligger teckningen som botten. Eddie Martinez börjar på street art-vis med märkpenna, förstorar upp med screenteknik på duk, lägger lager på lager av färgstark olja, och låter det sista vara vitt. Detta lager blir en samtidig addition och subtraktion.
     Arbetssättet har en stark konsthistorisk förankring, och han är inte ensam om den i samtidskonsten. Italienskans pentimento, ordagrant att ångra sig, används som begrepp för att tala om spårbara eller medvetet uppenbara kompositionsändringar. Det används om korrektioner hos renässansens målare, ibland under påtryckning eller censur, och som med tiden och röntgenteknik blir synligt. Det används också om mer öppet medvetna grepp, som den teckning av Willem de Kooning som Robert Rauschenberg raderade 1953. Begreppet flyter alltså mellan en process av nödvändighet till betydelsebärande metoder som den Martinez använder sig av.

I White Outs ingår åtta målningar och åtta skulpturer. Även skulpturerna, av funna föremål från Long Islands stränder och enkla material som trä och kartong, har gått igenom denna process. Eddie Martinez något serieteckningsinfluerade ikonografi återkommer från tidigare verk och bidrar till en sammanhållen produktion. Med White Outs befäster den i hög grad självlärde Martinez sin redan starka ställning där den skolade amerikanska abstrakta konstens traditioner möter gatukonstens.

New York 2019-01-31 © Mattias Lundblad


 


 

 

 


White Blockhead Stack, 2018,102 x 76 cm
© Eddie Martinez


Whitewash Fine Ants, 2018, 104 x 79 cm
© Eddie Martinez


The Bronx Museum of the Arts | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com