Ni är säkert bekanta med situationen. Man befinner sig  någonstans och plötsligt börjar hjärnan spela upp musik som på något sätt  relaterar till det som händer runt omkring en. Det min cerebrala jukebox valde  just den här dagen på Galleri Hammarén var Bob Dylans Ballad of a thin man: "And  something is happening here but you don’t know what it is. Do you, Mr Jones?" 
                                                  Jag vet inte hur många Hans Lannér-utställningar jag har sett  men det är ett antal. Mycket i de femton helt nya målningarna som visas på  galleriet känns också välbekant även denna gång, vilket absolut inte är samma  sak som att det för den skull blir mer begripligt.  
                            Stillheten i Lannérs bilder har jämförts med både Giorgio  Morandi och Vilhelm Hammershøi. Men när jag ser verken finns där en känsla av  rörelse i Lannérs bilder där Hammershøi, för att låna ur en av hans titlar,  nöjer sig med att låta dammkornen dansa i solstrålarna. Det är helt olika  sorters händelselöshet. Närmast en förklaring känner jag att Hans Lannér själv  ger i en text där han skriver att han börjar med att avbilda ett motiv men att  kompositionen tar över halvvägs  och verket börjar leva sitt eget liv. Det  blir en rörelse och en resa i själva bildskapandet där betraktaren blir  medpassagerare. 
                        
                          
                            
                              
                                  | 
                               
                              
                                Moshi © Hans Lannér  | 
                               
                              | 
                           
                         
                        Mänskliga varelser gör tämligen sparsamma besök i Lannérs  bildvärld men ofta får jag känslan av att det ändå har varit någon i rummet  tills helt nyligen, eller att någon är på väg runt husknuten för att kliva in i  bilden. Det ska sägas att närvaron den här gången gör sig mer påmind än  tidigare, däribland i två av mina favoriter: Bedy, där en man går förbi en bil, båda mer än till hälften dolda  av ett plank, och Moshi, där vi får  titta in genom ett fönster på två figurer i ett rum. Den senare öppnar också  ett annorlunda lannérskt perspektiv där det som försiggår – en dansinvit, ett  bröllop? – tydligt presenteras i och med att rummet är upplyst. Vi bjuds in,  där det normala annars är att fönster och dörröppningar är här svarta hålor. Nåsö, där en figur tittar ut ur en  dörröppning men utan att vi ser rummet innanför är ett exempel. Nguelo, där vi ser en person som från  utsidan tittar in i ett mörklagt rum, ett annat. 
                         Men kanske är det fel att använda begreppet normal här.  Förutom ett väldigt fint ljus i bilderna är det är snarare en omvänd normalitet  som är fästpunkten i Hans Lannérs måleri. Inte minst gäller det dispositionen  av bildytan där ett par bilder med en konventionellt balanserad bilduppbyggnad  känns betydligt mindre intressanta än de flesta andra där halva bilden består  av luft och motivet känns som att det är på väg att kantra. Bilder där det  ovanliga är som vanligt. Och där det ovanliga som vanligt är ovanligt bra.  
       "Because something is happening here but you don’t know  what it is. Do you, Mr Jones?"                       
                                            Göteborg 2021-10-21 © Olle Niklasson  |