| Med en  märkvärdig självklarhet lyfter verksamheten i Liljevalchs nu i sin helhet. Den  nya tillbyggnaden knyter sömlöst an till det äldre huset interiört. Exteriört  ligger den sedd från Slussen hägrande över vattnet som ett venetianskt palats.  Redan efter en första genomgång är man van och väldigt nöjd med att Stockholm har  tillförts dessa nya magnifika utställningsrum. Kritiken lär tystna efter ett  första besök.   
                          
                            | 
                              
                                |  |  
                                | Storlommar, 1901 © Bruno Liljefors |  |  Nu ges  möjligheten att se verksamheten i full drift. Jubileumsutställningen breder  generöst ut sig i den äldre byggnaden som verkligen byggdes för att kunna  härbärgera all den konst, hantverk och design som visats under drygt 100 år. Ett  plus är att gamla sal 13 återuppstått efter att bokhandeln flyttat till det nya  huset. Det var här unga ”rookies” fick hållas lite i skymundan när det begav  sig under den första genomgången av samtiden år 1916. Rummen bjuder nu på en  fullskalig minneskavalkad och den ackompanjeras av en matig katalog. Picassos Guernica liksom andra verk omöjliga för inlån finns dock med som goda reproduktioner i  full skala. Arkivfilmer, texter och affischer bjuder generöst in att ta del av  den förbluffande, mångfacetterade verksamheten.
 I sal två möter självklart  ABC-målarna som också var de första att ställa ut: Anders Zorn, Bruno Liljefors  och Carl Larsson. Liljefors pampiga naturmåleri får här sitt rätta element.  Skrakarna lyfter över vattenytan och visar den vita buken. Storlommen passerar  värdigt och skyggt, dock utan sina rubinröda undervattensanpassade ögon, som  sannolikt inte syntes i dåtidens fågelkikare eller i närstudiet av den döda  fågeln. För målaren är dock Liljefors i sin egen klass i alfabetet, med sin  yxiga skicklighet.
 
                          
                            | 
                              
                                |  |  
                                | Målaren, 2021 © Linn Fernström |  |  I  Liljevalchs+ två stora salar visas nya verk av Linn Fernström. Det nedre av rummen  bär hennes måleri på ett fantastiskt sätt. Helheten räddar detaljerna. Men det  illustrativa handlaget som tillkommit efter Fernströms längre vistelse i New  York har möjligen med åren tagit udden av hennes speciella energi. När det drömska  löser upp sig i den skira nästintill försvinnande växtligheten fungerar det  ändå riktigt bra.De upplösta bakgrundslandskapen bär inte lika självklart porträtten,  som förlorat den farliga spänningen från hennes tidiga verk. Makabra inslag som  lemlästade kroppar och avhuggna kroppsdelar fungerande då som motvikt. Den  inflikade hyllningen till Lucian Freud i Kyssen borde inspirera. Även  fågelskådaren i sal 2 är förebildlig när det gäller att tillföra måleriska  finesser.
 Ett mer komplicerande arbete med färgkontraster, rytm- och tempoväxlingar  och ljusspel är en väg att gå, om än svår. Att utmana på den vägen och också  våga måla på gränsen av sin förmåga borde ändå passa en begåvning som Linn  Fernström.
 
                          
                            | 
                              
                                |  |  
                                | © Örjan Henriksson |  |  I de två  mindre gallerierna visas verk av fotografen Örjan Henriksson, i sin  anspråkslöshet blir utställningen en liten höjdpunkt. De nästintill Malevitj-svärtade  kvadraterna i nedre rummet lockar med sitt dunkla innehåll när ögat hunnit  vänja sig. Triptyken är som gjord för den råa betongväggen som en  själsbesläktad (kongenial) bakgrund.                        Dessa gallerier kommer bli briljanta för  lågmälda verk, kanske särskilt skulpturala eller objektbaserade, släpljuset är  lite omilt mot glasade verk. Det nya caféet känns stort och generöst och den  finurliga spegelväggen lyser varmt och dämpar var fårad kind. Vågar man hoppas  på en fin utomhusservering med sjöglimt till våren som fullbordan?
  Stockholm 2021-11-03 © Susanna Slöör |  Det sjungande trädet, 1915 © Isaac Grünewald
  Stilleben med citroner, 1928
 ©                        Georges Braque
  Skulptris, 1925/1962 © Bror Hjorth
  Väntan © Carl Kylberg
  Upplevelserna målas över, 1971
 © Lena Cronqvist
   |