Världen blev en smula tråkigare när den tids- och  måttsbestämdes och tystnade. Det rådde romantikerna bot för och förtrollade den  igen med sina sånger om natten. Genom de senaste två hundra åren är kampen om man  ska tillåta fantasin härska över förnuftet eller vice versa fortsatt intakt. Vad  döljer sig egentligen innanför skallbenet på den varelse vi kallar för  människa. En som undersöker fenomenet noga är Peter Köhler som envist gräver  allt djupare i sin inre källa. 
                        Peter Köhler är sin metod trogen och fortsätter att låta pennan löpa  fritt för att hämta upp fångarna ur tankarnas djupaste hålor. Förlagorna är  få, även om det finns några hämtade ur folktrons fatabur eller som minner om  Doktor Laos cirkus. Men huvudsakligen uppstår myllret direkt med ”vänster hand  och motsols” om man får tro utställningens titel.  
                             Fascinerande är  dragspelsblocken som metodiskt fyllts till långa löpande sjok av händelser. Den  här gången är de häpnadsväckande vackert installerade hängande i nästan osynlig  tråd från taket. Den halv-automatiska skriften lockar fram kedjor av händelser  som om de var hämtade ur en skräckromantikens ”mood board” eller förlagor till en  animerad film.  
                        
                          
                              | 
                           
                          
                            Utställningsvy © Peter Köhler (klicka på bilden för  hög upplösning)  | 
                           
                         
                        Men öppningen för var och en är att  låta Peter Köhlers listigt hållna teckningar locka fram vad som är botten i oss  alla, eller var och en. I den gemensamma grytan går det att finna dekokter och hårdkokta  intriger från såväl filmkulturen som litteraturen. Är det ur Borges  essä Boken av sand, nej förresten snarare ur Sandmannen av  E.T.A. Hoffmann. En klassiker vars dansande robotkvinna i korsett tillfälligt stannar  upp längs sidorna. Alla tolkningar är således momentant både rätt och fel, som  det ska vara när man ser bra konst. 
                        När det gäller lagren av linjeteckning gentemot spelet med  färgen, så verkar Peter Köhler numera distinkt hålla de olika ofta  komplementärkontrasterande gröna och röda tonerna isär. Tidigare flöt färgskikten  mer oberoende av linjernas fångstnät. Den ilsket röda tonen dväljs nu inom sin  snövitsförgiftade äppelform eller hjärtformade huvudbonad. Färgen orkestreras  noga och skapar tillsammans med linjemyllret ett muller, som om teckningarna flydde  bilden in i ett självuppspelande partitur. Utställningens locktoner sveper in i  nattens djupaste fägring. 
                                            Stockholm 2024-10-25 © Susanna Slöör  | 
                        
                      Smaragdine (Devil’s Emerald), 2023, tusch och akryl på papper 27x18 cm © Peter Köhler  
                        
                      Six of Hearts, 2024, tusch och akryl på papper, 40,5x31 cm © Peter Köhler 
  |