Roger Smeby håller sig handfast under jord i tunnelbanans svärtade gånger. Afrang Nordlöf Malekian låter dukfläckarna efter rensade granatäpplen minna om hur antalet kärnor till slut fällde domen över Demeters dotter.
Utställningen inleds med en form av prolog med tidiga målningar av Roger Smeby där tunnelbanans droppvåta väggar genom färgen byter skepnad till massiv sten. Tyngden och massan är som tydligast i de verk som Smeby arbetade med under tiden på Kungl. Konsthögskolan. Redan som kandidat blev han med kolet i hand en av de tre första stipendiaterna 2017 i tävlingen Den tänkande handen för unga tecknare. Brödjobbet i tunnelbanan har med tiden utvecklats till den kreativa brunn eller underjord ur vilken de konstnärliga idéerna fortsatt springer ur.
Afrang Nordlöf Malekian gräver i familjens iranska förflutna efter det guld som förgyller konstnärligt. På flykt finns inte plats för tingen utan det är minnena av inte minst dofter och smak som vägleder. Tuppen är den Trixter som är vägvisaren till det doftande undermedvetnas kokkonst, Från början till slut eller som uttrycket lyder From Garlic to Onion.
 |
Installationsvy © Afrang Nordlöf Malekian & Roger Smeby
(klicka på bilden för hög upplösning) |
|
|
|
Utställningstekniskt fungerar krocken mellan Nordlöf Malekians i jämförelse efemära relationsbaserade uttryck med Smebys ensamvandringar i mörkret. Men det går inte att komma ifrån att utställningen är ett välkommet tillfälle att särskilt lära känna Roger Smebys särpräglade måleri. Järnets son söker rubinsmycket i stenen för att kunna brytas mot morgonstjärnans iskalla diamant. I gångarna finns en mytologi som hämtad från sagornas värld om hur protagonisten lär sig att staka ut sin unika livsresa i mötena mellan verkligt och öververkligt.
Afrang Nordlöf Malekian hyllar lejonet och solen, desamma i toppen av värdeskalan. Hans bärbara lejonsvansar lockar fram ett leende. En av dem är utrustad med ett bälte för att verkligen kunna snöra på sig. Humorn är som alltid det vassaste verktyget för att bryta genom ett motstånd.
Tillsammans verkar stipendiaterna som ömsesidiga vägvisare till alternativa domäner och tillstånd. Nordlöf Malekians relationella strategier kanske inte fullt ut bär som självständig konstnärlig gestaltning rent visuellt. Idéerna, berättelserna och inte minst leken finns där och i dialog med Smebys monumentala utgrävningar av gångtunnlarna utan besökare låter jag mig ändå övertygas.
Stockholm 2025-12-17 © Susanna Slöör
|

Jungfru, 2017, 110 x 75 cm opd
© Roger Smeby Foto: Susanna Slöör
Leo's Tail, Eyebrowed Sun, 2025, 197 x 269,5 cm, väggmålning
© Afrang Nordlöf Malekian Foto: Susanna Slöör

My Dear Dad Said, 2016, video
© Afrang Nordlöf Malekian Foto: Susanna Slöör
|