Det är snudd på omöjligt att förmedla Ebba Svenssons speciella  måleri i reproduktion. De stora formaten spelar in vilket skapar en distans i  sig. Men sedan är det hennes speciella måleriska teknik som helt enkelt måste  ses i verkliga livet.  
                             Ebba Svensson har tagit imponerande kliv framåt i utvecklingen på  bara tre år sedan hennes individuella examensutställning i Kungl.  Konsthögskolans Galleri Mejan på Skeppsholmen hösten 2022 (se länk nedan). Då visade  hon hur en kombination av harlim i grunden tillsammans med finsmulad  torrpastell kunde explodera i intrikata trädgårdar för såväl levande som döda.  
     På  hennes första utställning på Galleri Magnus Karlsson visas nio betraktelser  över sly, som titeln indikerar. Men snarare är det scenrum för en växtlighetens  omfamnande poesi som väller fram i bilderna. De står som en ogenomtränglig vägg  eller ridå, för att sekunden efter fälla ut sig till djupverkande illusoriska  golv eller vattenspeglar. 
 
                        
                          
                              | 
                           
                          
                            Installationsvy © Ebba Svensson                               (klicka på bilden för  hög upplösning)  | 
                           
                         
                        Ebba Svensson behåller hemligheterna och låter ett  skymningsljus dra slöjor över alla eventuella händelser. Det går varken att  fastställa skalan eller en figuration, inte heller kan man kalla hennes  detaljrika måleriska spår för en abstraktion. Målningarna bara är i egen rätt.   
                             Grunderna är desamma som tidigare med harlim och ett första täcke med upplöst  torrpastell på bomullsduk. Men kritornas ackord har sedan tillförts oljefärg  som öppnat nya och rikare möjligheter att moderera och finslipa det måleriska tilltalet.  Oljefärgen schumras med hjälp av egentillverkade penslar för att efterlikna  torrpastellens kornighet under upplösning. I vissa fall ser man spår av att oljefärgen  spätts ut och tillförts som tunna lasyrer.  
     Det är intrikat och sofistikerat  rent tekniskt. Ackorden spelas med hjälp av naturens färgsånger till  förruttnelsen och det levande. Träsk, djungel, dypölar bryts ned och lockas  fram av linjeteckningens hyllning till vindsmekta grenverk. Målningarna är  välkomponerade, med ett djup och en mognad som skapar dessa märkvärdiga och illusoriska  landskap att försjunka i.      
                       Stockholm 2025-09-09 © Susanna Slöör 
                      Länk till recension av Ebba Svenssons examensutställning 2022>>  | 
                        
                        Sigill, 2025, 200x190 cm © Ebba Svensson 
                        
  Detaljutsnitt © Ebba Svensson 
                        
                        Syl, 2025, 200x190 cm © Ebba Svensson 
                         |