www.omkonst.com:
Det privata tecknet
Jens Ferm på Konstnärshuset, Stora galleriet, 21/8 – 11/9 2004
Text: Susanna Slöör

"För Jens Ferm handlar det inte om figurer som symboler utan som bilder. Trädet är menat som ett träd och inte som en symbol för livet, knuten är menad som knut och inte som symbol för ett olöst problem." (ur presentation)


"Berg - sjö " och "Ett stim av guldfiskar" © Jens Ferm

Ett stim guldfiskar byter snabbt riktning och formerar sig som en parad längs akvarieväggens sida. Den genomförda rörelsen dröjer kvar någon tiondels sekund som en vibrerande skugga i glaset. Jens Ferm låter oljekritan skapa guldformande ellipser som hastigt avslutas med några snabba streck som sätter fart på fiskformens kropp. En sky av blyertsartade streck slår in mellan fisktecknen och markerar skuggan. Bilden bör inte ses som en symbol för lugn och kontemplation, utan ett tecken för själva händelsen, vilket möjligen låter betraktaren återuppleva känslan av ett ryggmärgslugnt seende. Fiskstimmets hastiga riktningsförändring hänger kvar som ett fysiskt förnimbart nervdaller, påminnande om det tillnyktrande knaster som en fnösketorr vedklabbe i brasan åstadkommer - det knäppande ljudet som får den djupt försjunkne att förlora kontrollen och hastigt rycka till.

Inför Jens Ferms bilder av tecken väcks antingen tidigare inte ens medvetet gjorda iakttagelser, eller så förblir man utan referenser. Tecknen talar till den som vill lyssna. Ett engångsspråk skapas där tecknet likt en papperstallrik används kanske endast en gång och saknar porslinets eller ordens förmåga att kunna återbrukas i ett annat sammanhang. När man slentrianmässigt säger att måleriet är ordlöst eller saknar ord skulle jag tro att de flesta målare menar att deras poetiska måltider i själva verket serveras på pappersservis, istället för på återanvändbart porslin. Detta förhållande påminns man om i Jens Ferms bilder av tecken. Fungerar inte det tillfälliga, för detta tillfälle komponerade språket, upprättas ingen förbindelse mellan verk och betraktare. Men när det fungerar har det omedelbarhetens precisa förmåga att knyta det tidigare intrycket till nuet och låta den ny- eller återupptäckta känslan genomströmma kroppen.

Stockholm 2004-08-26 © Susanna Slöör


Kort om Jens Ferm: Född 1960 i Norrköping. Ecole Nationale supérieure des Beaux-Arts, Paris 1986-1990. Bosatt och verksam i Paris.

Länk till Konstnärshuset | Jens Ferms hemsida

Tillbaka till startsidan för omkonst

 

skriv ut denna text