  | 
                           
                          
                            ALBERTO GIACOMETTI 
                              Byst av man (Lotar II)   1964-65 
                              Fondation Alberto & Annette Giacometti,   Paris 
                                Inv.FAAG 1994-0189 
  ©Alberto Giacometti/BUS 2006                                 | 
                            ALBERTO GIACOMETTI 
                              Sittande kvinna, 1956 
                              Fondation Alberto & Annette Giacometti, Paris 
                              Inv.FAAG 1994-0048 
                              ©Alberto Giacometti/BUS 2006  | 
                            ALBERTO GIACOMETTI 
  Gående man I, 1960,  
  Fondation Alberto & Annette Giacometti, Paris 
Inv.FAAG 1994-0186 
©Alberto Giacometti/BUS 2006                                | 
                             
                                                 
                      Först ska sägas att mötet mellan Bror Hjorth och Alberto  Giacometti på Liljevalchs konsthall är något alldeles enastående i flera  bemärkelser. Inte minst för att det över huvud taget äger rum.  Klassikerutställningar av den här digniteten i en konsthall (utan egna  samlingar att förhandla med) hör inte till vanligheterna, och svårigheten att  genomföra dessa, inte minst av ekonomiska skäl, lär inte minska framöver. I  fallet med Giacometti kan man nog vara tacksam över att motparten är en enda  stiftelse som generöst lämnat bidrag ur sina samlingar. Sedan får man varmt  tacka Liljevalchs ledning för det modiga valet att föra samman två konstnärer  och generationskamrater från modernismens andra våg, som på många plan befinner  sig så långt från den snäva samtidsdiskussionen kring konsten som tänkas kan.  Där konsten idag oftare cirkulerar kring bilder av människan och analysen av  hennes roller och identiteter, skulle man förenklat kunna säga att den  generation som Hjorth och Giacometti tillhörde ägnade sig åt människan, eller  hur det känns att vara människa.  
                      
                        
                            | 
                         
                        
                          BROR HJORTH 
                            Gula baddräkten, 1941 
                            olja på duk/oil on canvas                              | 
                          BROR HJORTH 
                            Mor och barn (Madonna), 1923 
                            fransk kalksten 
                            Moderna Museet                              | 
                           BROR HJORTH 
                            Kappsläden, 1922 
                            olja på duk/ 
                          Moderna Museet                              | 
                         
                                             
                      Det som på ett ytligt plan förbinder svensken Hjorth och  schweizaren/fransmannen Giacometti är kontakterna på 1920-talet i Paris, där de  gick i lära hos skulptören Bourdelle. Hjorths teckning av Giacometti tillhör  ett av de få konkreta bevisen på att de verkligen kände varandra. Hur långt  kontakten utsträcktes är kanske i sammanhanget mindre intressant, snarare är  det deras gemensamma hållning, omedvetet präglad av tidsandan och miljön som  förenar. Under 1900-talets första två decennier genomgick konsten en  explosiv utveckling och förändring, som är svår att finna motstycke till. Ett  helt nytt bildalfabet präglades och ”ismerna” (stilarna) avlöste varandra intill  utmattningens gräns. Vid 1910-talets slut var de nya landvinningarna i stort  sett etablerade (i Paris) och ersattes av en lång bearbetningsfas som även gav  utrymme för återblickar. Rekylen och eftertanken var knappast ett isolerat  fenomen inom bildkonsten. Från att låta sig slukas av dogmatiska ordningar,  valde många konstnärer att söka sig mot det stillösa, och det personliga. Gunnar Ekelöfs citat ovan kan tjäna som en förenande länk även till  Giacomettis och Hjorths respektive konstnärskap.  
                      
                        
                            | 
                         
                        
                          ALBERTO GIACOMETTI 
                            Lång kvinna I, 1958-1960 
                            Fondation Alberto & Annette Giacometti, Paris 
                              Inv.FAAG 1994-0173  
                              ©Alberto Giacometti/BUS 2006                              | 
                           ALBERTO GIACOMETTI 
                            Rita ca 1964-65 
                            Fondation Alberto & Annette Giacometti,   Paris 
                              Inv.FAAG 1994-0626 
                              ©Alberto Giacometti/BUS 2006                               | 
                          ALBERTO GIACOMETTI 
                            Buren (1:a versionen)   1950 
                            Fondation Alberto & Annette Giacometti,   Paris 
                              Inv.FAAG 1994-0178 
                              ©Alberto Giacometti/BUS 2006                               | 
                         
                                             
                      Freuds teorier kring människan, tankarna om hennes begär och  driftsstyrda liv samt uppfinningen av det undermedvetna, hör kanske till de  idémässiga landvinningar under 1900-talet som satt djupast spår i konsten.  Självbespeglingen är ett område som visserligen redan romantikerna vällustigt  gav sig hän åt, och intresset har därefter följt i vågor. Men kanske kan man se  detta inåtskådande som en gemensam nämnare för Hjorth och Giacometti, även om  det tar sig radikalt skilda uttryck. Klart är att ingen av dem främst  intresserar sig för avbildandet, eller bilden av människan ur ett  utifrånperspektiv. I Bror Hjorths mer erotiskt laddade verk, skildras mindre  objektet för åtrån snarare än uttrycket för lusten. Det är bilden av sin egen  åtrå som Hjorth söker, och i sina bästa stunder gör han den åtrån till min. Om  det är köttets förening, som metafor för möjligheterna att nå utöver sig själv,  som i många fall sysselsätter honom, skulle man i fallet med Giacometti kunna  tala om ett annat slag av mänskligt gränsöverskridande.                                             
                      
                        
                            | 
                         
                        
                          BROR HJORTH 
                            Kärleksscen 1,1937 
                            Målad trärelief                              | 
                          BROR HJORTH, "Alberto Giacometti", Paris 1920-tal 
                            blyerts/pencil 
                            Bror Hjorths Hus, Uppsala                              | 
                         
                                             
                      Jämför de båda konstnärernas 1920-tal där Hjorth i måleriet  ägnar sig åt ett regellöst utforskande av sin värld, inte minst den  känslomässiga, och där Giacometti i teckningarna prövar möjligheten att omfatta  den mänskliga formen. De förenas i skulpturen av tidens smak för blandformer  mellan klassicism och primitivism med kubistiska drag. Vilket stort kliv  Giacometti sedan tar då han i fortsättningen konsekvent utmanar människans  gränser i sina tröstlösa försök att överskrida sig själv - och den andre. Som om  han försöker att förena kropp och själ, genom att utplåna det som åtskiljer  människans inre och yttre värld. I porträttbysterna på utställningen ges en  föreställning om Giacomettis fruktlösa kamp att ge själarnas möte eller  samgående ett utseende, genom att undvika varje form som leder tanken till  materiella gränser, som den innestängande huden och muskulaturens logiskt  uppförda borg. Han till synes gräver sig in i kropparna och anletsdragen tills  inga begränsande fysiologiska faktum kvarstår.  
                      Om det stillösa och intresset för att gestalta vad det  innebär att känna som människa är två gemensamma nämnare kan man slutligen peka  på en tredje likhet. Båda konstnärerna ägnar sig åt såväl skulptur, måleri och  teckning utan att man kan peka på att de i grunden skulle vara antingen målare  eller skulptörer. När det gäller motiv och metod finns det naturligtvis också en  sista uppenbar gemenskap. De tillhör en generation konstnärer med intresse för  och tillgång till levande modell i sitt arbete. De arbetade inte med bilder av  människan utan i direkt samspel med henne. 
                      Stockholm 2006-09-25 © Susanna Slöör 
                      Liljevalchs konsthall |  Omkonsts startsida   |