www.omkonst.com:
En vansinnig skulptur
Marco Cueva, "Más Flow", Galleri Charlotte Lund, 10/3 - 14/4 2007
Text: Björn Larsson

skriv ut denna text

I Marco Cuevas skulpturer finns alltid öppningar mot ett historiskt formspråk, som faktiskt oftare är hämtat från arkitekturens värld än från bildkonstens; det är som att konstnären samlar en uppsättning av arkitekturens grundelement och former att använda i sitt konstnärliga arbete. Med ett sådant formarkiv ständigt till hands har konstnären sedan alla förutsättningar att hitta ett uttryck som kombinerar det traditionella med det nutida.
 
Så fort jag får syn på Marco Cuevas skulptur Chimaera på utställningen "Más Flow" på galleri Charlotte Lund kommer jag att tänka på de två stora snirkliga strävpelarna som pryder fasaden på renässanskyrkan Il Gesú i Rom. De två kringlorna på kyrkan är bland det mest storartat snirkliga man överhuvudtaget kan tänka sig, vilket väl i sin tur beror på att Il Gesús fasad är platsen för ett möte mellan två olika formspråk; ett stramare klassicistiskt renässansdrag och ett svulstigare och mer organiskt som senare skulle komma att användas mycket inom barocken, men som när kyrkan byggdes var ett nymodigt påhitt av arkitekten Giacomo della Porta.

I Marco Cuevas skulpturer kan man också se ett intresse för arkaiserade former som från början är ett mera primitivt och folkligt uttryck för stilar som barock och rokoko. Och det finns många skulptörer före honom, till exempel Constantin Brancusi och Bror Hjorth, som velat uttrycka groende fruktsamhet och sinnlighet med just ett sådant stiliserat organiskt formspråk.
      I skulpturen "Epifania" pågår någon slags samröre, den saken är klar; i den ena änden en slingrande orm med färgglada, högblanka ytor, och i den andra, någonting som liknar en stoppkloss utformad som ett kapitäl. Och de två delarna möts i något som liknar en kyss. Man kan säga att "Epifania" är sammanställd av formelement som kompletterar varandra och skapar en energi till följd av motställningar och harmonier. Man kan också säga att det är en vansinnig skulptur.

Stockholm 2007-03-28 © Björn Larsson


 


 

 

 


”Chimaera” 2007, brons, 48 x 160 x 30 cm, © Marco Cueva


”Epifania” 2007, trä, lackfärg, två delar; 80 x 278 x 28 cm
© Marco Cueva


”Epifania” (detalj) © Marco Cueva

   
Galleri Charlotte Lund | Omkonsts startsida

KOMMENTERA ARTIKELN (endast redaktionen kan läsa ditt inlägg)
Namn (frivilligt):
E-post (om svar önskas):
Här kan du lämna synpunkter på artikeln till redaktionen:
      
     
ff