  | 
                           
                          
                            Auguste Rodin  
                              "Tänkaren" 1881-02, brons (detalj) 
                                                            | 
                             Auguste Rodin  
                              "Ovidius Metamorfoser" 1886, marmor (detalj)  | 
                           
                                                 
                        Carl Milles (1875-1955) lärde känna Auguste Rodin  (1840-1917) i samband med Milles refusering på Parissalongen för sin tre meter  höga skulptur ”Dantes himmel och helvete” år 1898. Rodin sökte därefter upp honom  och undrade om inte Milles ville komma och arbeta som assistent i hans ateljé i  Meudon nära Paris. Först två år senare vågade han sig dit för att anta  erbjudandet hos den äldre mästaren. Milles precis som många andra inspirerades  inte minst av Rodins banbrytande skulptur föreställande den franske författaren Balzac från  1897. Flera andra senare bemärkta konstnärer var under perioder knutna till  ateljén, som Aristide Maillol, Camille Claudel, Contantin Brancusi. Bland dem  fanns även Antoine Bourdelle, som på 1920-talet drev den skulpturskola vid  vilken både Giacometti och Hjorth var antagna.  
                        
                          
                              | 
                           
                          
                             Carl Milles, "Dantes himmel och helvete"  
                              1900, (rekonstruktion)                                 | 
                            Carl Milles, "Man från Martinique "  
                              1899, gips  | 
                           
                                                 
                        Med på den aktuella utställningen finns exemplar av Rodins  ”Tänkaren” och ”Skuggan” som ingår som element i ”Helvetesporten”. Den tjänade  som inspiration till Milles ovan nämnda refuserade verk, som endast finns  bevarat som ett gipsfragment. Tematiken är tidstypiskt intressant. Rodins  muskulöse tänkare låter sina bryderier bakom pannans djupt rynkade veck komma  till uttryck i kroppens oroliga muskelspel, trots den vilande posen.  
                               Då fanns  det en del för människan att fundera över: I spåren av Darwins banbrytande arbete  om arternas uppkomst 1859 hade människan förlorat positionen som länken till  skaparen. Hon fick nu vackert inrangera sig bland övriga arter som en del av  samma natur. Och ta ansvar för både den himmel och det helvete som bär hennes  signatur. Med filosofen Nietzsche proklamerades ju även guds död och därmed fanns  det ingen högre utanförstående makt att likna, eller för den delen skylla på.                          
                        
                          
                              | 
                           
                          
                            Auguste Rodin,
"Balzac" 1897, brons  | 
                             
                                                 
                        Kanske är det därför som kroppen/utsidan hos  sekelskiftesskulptörerna återigen fick rollen som bärare av insidans budskap, en  roll den hade redan i den grekiska skulpturen tvåtusen år tidigare. Både hos  Milles och hos Rodin kan man se exempel på såväl den självmedvetna människan,  som den som bär hela sitt släktes famlande sökande inpräglat i anletsdrag och lemmar.  Hans människoporträtt stirrar på oss ur sina urgröpta håligheter som om vi  gäckfullt gavs chansen att se innanmätet bakom dessa själens dubbla portar. 
      Med den moderna skulpturens intåg, som Rodin representerade,  ifrågasätts allteftersom människans heroiska och divina drag. Hyllningen får ta  sig andra uttryck och omsättas i en ny form. Projektet att rasera distinktionen  mellan yttre och inre - människan och hennes inre himmel/helvete - inleds och  får senare sin kongeniale deltagare i Alberto Giacometti 
                        Stockholm 2007-06-14 © Susanna Slöör  
                        Millesgården | Omkonsts startsida   |