| 
                        
                          |  |  
                          | ”Être à nouveau” (Att bli på nytt), 2005 Videoinstallation. Foto: Martin Runeborg
 | ”Entre temps” (Under tiden), 2004 Videoinstallation.
                            Foto: Jesper Nordström
 |  Christian Boltanskis (f. 1944) intresse för frågor om ursprung och  identitet förklaras ofta med uppväxten i efterkrigstidens oordnade och kaotiska Paris. Boltanskis far, som hade judiskt påbrå, tvingades  gå under jorden under kriget, och även efter krigsslutet hade Boltanski känslan  av att fadern var ”utsuddad”. Inte oväntat är Georges Perec en av Boltanskis  favoritförfattare, och Perecs kanske viktigaste roman, W – eller boken om min barndom, får väl ses som den största inspirationskällan.  Vartannat kapitel i W handlar om  Perecs minnen av sin barndom (Perecs föräldrar var judar och deporterades under  kriget), och vartannat om en träningscamp där man under elitistiska former  förbereder sig för nationalistiska idrottstävlingar. Perecs inkännande, och  samtidigt strukturellt ordnade, skildringar av försvinnande och förtryck lyckas  förena personlig sorg med  frågeställningar kring anonymitet och det är något  som går igen i Boltanskis konstnärskap.
 
                          
                            |  |  
                            | ”Les archives du coeur” (Hjärtarkivet), 2008.
                              Inspelningsstudio på Magasin 3Foto: Martin Runeborg
 |  Ett av Christian Boltanskis mer centrala verk ifrån 1990-talet är "The Reserve of Dead Swiss" som köptes in av Tate Gallery och som  baserar sig på en mängd fotografier av döda schweiziska medborgare som  konstnären fick sända till sig. Som så ofta när det gäller Boltanskis konst  handlar "The Reserve of Dead Swiss" om vår förmåga att identifiera oss med det  identitetslösa. Många skulle nog säga att Boltanskis arbeten är typiska exempel  på installationer från tidigt nittiotal. De suddiga svartvita fotografierna är  en bild av den bortflyende historien, arkiv- och lagerreferenserna berättar om  vår fåfänga strävan efter tillförlitliga minnen; allt översköljt av en provisorisk  belysning som signalerar försvinnande och uppbrott. 
                          
                            |  |  
                            | ”Être et Avoir” (Att vara och att ha), 2008,
                              Installation.
                              Foto: Martin Runeborg
 |  Under 2000-talet har Boltanskis förhållande till historien  intensifierats och de generella frågeställningarna har blivit mer specifika och  personliga. I utställningen på Magasin 3 får också det autentiska och autobiografiska  plats – med skiftande resultat. I utställningens första rum visas sex  fotografier på Boltanski själv i åldrarna 6-56 år i kronologisk ordning,  samtidigt som rummet ljuder av konstnärens hjärtljud – lite som konstnärens  privata fotoalbum utan distansering. Utställningens huvudverk, med  fågelskrämmeliknande figurer som viskar repliker som ”Jag är smart”, ”Jag har  ett fint hus”, ”Jag är lättsam”, är svårt att ta till sig med sina övertydliga ironiseringar  om stereotyper. I verket "Les archives du coeur" spelas besökarnas hjärtljud in  och inlemmas i den ljudbank av hjärtljud som konstnären, med start i Stockholm,  upprättar och som ska få sin egen hemvist på en ö i Japan som hör till  konstcentret Benesse Art Naoshima. Om allt går väl kommer verket till slut att bestå  av miljoner hjärtljud. En hissnande vacker tanke enligt utställningens curator  Tessa Praun. Själv kan jag nog tycka att projektet liknar en väl så romantisk  utopi. Christian Boltanskis vilja att med suggestiva medel skildra något  generellt och tidlöst om människan ligger fast. Men i den här utställningen  känns det som att konstnären har kört sin uttydningsmaskin baklänges och resultatet  blir att det autentiska mystifieras och det autobiografiska mytologiseras. När  förklaringarna blir fler och frågorna blir färre känns det ironiskt nog som att  konstnären har övergett sin tidigare strävan efter klarhet.
 Stockholm 2008-09-11 © Björn Larsson  Magasin 3 | Omkonsts startsida  |