| 
                        
                          |  |  
                          | Giorgio Morandi i ateljén. Foto: © Leo Lionni |   Har man inte planerat att åka till New York i höst, så återkommer  möjligheten att se denna extraordinära utställning med den italienske målaren  Giorgio Morandi (1890-1964) i Bologna mellan den 22 januari och 12 april nästa  år. Vi är säkert många som älskar Morandis måleri genom reproduktioner  tillsammans med minnet av något enstaka verk. Det kan sägas med en gång, det  man instinktivt redan visste, dessa små mästerverk kan svårligen reproduceras. På  Metropolitan i New York har man med fingertoppskänsla bemödat sig om att skapa  en hängning och subtil ljussättning som överträffar mina förväntningar med  råge. Sammanlagt ingår 110 verk i den magnifika utställningen.  
                          
                            |  |  
                            | Natura  morta, 1956,
Olja på duk,
30 x 45 cm,
Bologna, Museo Morandi© Giorgio Morandi by SIAE 2008
 |  Historien om den tillbakadragne målaren som knappt lämnade  Bologna under sin livstid, en pendang till filosofen Kant i Königsberg, är tillräcklig  för att attrahera lystna kultsökare. Ensam i sin ateljé, ett litet rum i hemmet  som han delade med sina tre systrar, utvecklade han utifrån små variationer ett  måleri med få motsvarigheter i sin konsekventa ambition att fånga tillvarons  mer subtila dimensioner. Problemformuleringen och begränsningarna som han ålade  sig för på sätt och vis tanken till en yngre kollega som Mark Rothko (aktuell i  höst med utställningar på Tate i London). Men det vore omöjligt att inte se  Morandi som en synnerligen väl förankrad representant för en månghundraårig,  europeisk och i synnerhet italiensk tradition. Det finns få uttalanden  signerade Morandi, men så här beskriver han själv sitt förhållande till  historien: 
                          
                            | "En konstnärs tidiga verk är nästan alltid skalövningar för  att lära honom principerna i den äldre konstnärsgenerationens stil, ända tills  han själv är mogen att formulera en egen... Under de två första  decennierna av detta århundrade (1900-talet), var mycket få italienare så  intresserade som jag av arbeten av Cézanne, Monet och Seurat… Jag tror  emellertid att Giotto, Masaccio, Paulo Uccello, Piero della Francesca och  Fouquet fortfarande har mycket att lära varje modern målare." |  
 
                          
                            |  |  
                            | Natura morta, 1964, olja på duk,25.5. x 30.5 cm
 Bologna, Museo Morandi
 © Giorgio Morandi by SIAE 2008
 |  | Natura morta, 1962, Akvarell på papper16 x 21 cm
 Bologna, Museo Morandi
 © Giorgio Morandi by SIAE 2008
 |  Jag skulle vilja påstå att man måste ta hänsyn till den här  inställningen och till Morandis måleri i sig om man vill förstå intentionerna  hos en lång rad svenska målare, även bland dagens verksamma. Han ingår i den  ”mentala myllan” som många målare planterats i på svenska konstskolor oavsett  om namnet nämnts öppet eller inte. I den jordmånen ingår även omhuldade franska  mästare som Corot och Chardin. Alla tre intresserar sig för måleriets ljus-och  färgmässiga mellanregister, skalor som jag tror särskilt attraherar svenska  ögon.  
                          
                            |  |  
                            | Natura  morta, 1954,
                              Olja på duk, 
                              26 x 70 cmMart, Museo d’Arte Moderna e Contemporanea  di Trento e Rovereto,
 Collezione Augusto e Francesca Giovanardi.
                              Archivio fotografico Mart
 © Giorgio Morandi by SIAE 2008
 |  Man bör även ta  Morandi på orden när han talar om att inget är mer abstrakt än verkligheten  eller tingen själva. Han spelar upp färger och former likt en musiker som sakta  pressar ut nya variationer ur ett grundläggande tema eller en komposition. Synsättet  är naturligtvis främmande för dem som desperat önskar utvinna påståenden om  tillvaron och dess innevånare i tiden och ilsket förkastar färg- och formproblematik.  Men jag litar till att konsten i slutändan alltid är tillräckligt stor för att  rymma allas olika preferenser, såväl för ”percept” som för ”concept”, och att  den därför tolererar och även uppmuntrar parallella historier.    
                          
                            |  |  
                            | Natura morta, 1963, Akvarell på papper21 x 16 cm
 Bologna, Museo Morandi
 © Giorgio Morandi by SIAE 2008
 |  | Natura morta, 1961, Olja på duk25 x 30 cm
 Bologna, Museo Morandi
 © Giorgio Morandi by SIAE 2008
 |  Väljer man att besöka Morandi-utställningen i New York så  rekommenderas även ett besök på museets relativt nyinredda takterrass med  utsikt över Central Park och Manhattans skyline. Här blir tillvarons abstrakta  kvaliteter särskilt levande, då staden utbredd i ett intensivt höstljus svarar  kongenialt på kopparnas och kannornas tilltal i Morandis målningar. Allt existerar och upphör att existera i en extrem samtidighet.  New York 2008-10-14 © Susanna Slöör The Metropolitan Museum of Art, New York | Omkonsts startsida  |