Härke Konstcentrums  stipendiat  Angelica Kristenson Aurelius visar måleri i Ahlbergshallen i  Östersund. Porträtt är kanske inte i konstvärldens fokus, men när hon  låter duken bli platsen för möten med andra blir effekten slående: vi ser någon  vi skulle känna igen på stan och vet hur vi skulle inleda ett samtal. Det är  ett avdramatiserande måleri som lägger något till vår förmåga att möta andra. 
                                              Angelica Kristenson Aurelius modeller finns i  antydda rum, inte i de expressiva, där en pressande atmosfär är en del av  porträttet. När hon frågar: Vem är du? blir svaren därför tystare. Det är inte  karaktärer hon söker. Tankar och känslor korsar givetvis luften, men jag tror  att hon försöker återfinna ett ursprungligt möte bortom karaktäriserandet.  
                              Hon rör sig även i konsthistorien som för att  överskrida dess kronologier, utan att hamna i postmodern relativitet. Där finns  en renässansstol eller 
                         
                        "Emilia" © Angelica Kristenson Aurelius 
                       
                       | 
                     
                       
                          
                         
                         
                          
                          
                          | 
                    en fiol som hos en holländare, ibland två fiskar på ett  fat, ibland ett tyg värdigt en Frida Kahlo. 
                           Camilla tycks oss självständig, stolt, avvaktande.  Någonstans i ögonen eller i läpparna har konstnären gömt ett leende. Hennes  händer – liksom många andra händer på utställningen – fångar också något grundläggande  hos individen.  
                      Men konstnären säger inte: Sådan är hon, utan visar  hur vi kunde möta henne. Så fortsätter det. Gabriel, pojken med Downs syndrom,  ser på oss med samma allvar som Matilda, som sätter sanningen främst, liksom  Olle, en äldre man som inte tolererar undanflykter. Catherines hud skimrar av  längtan, den läsande Ina är långt inne i sin värld, pojken Kristian vet inte  riktigt vad han ska göra av bekymren, Annika med svettpärlor i pannan är tagen  av hettan och trädgårdens rikedom och Gül kämpar med sin olust, stelhet…  
                                              Analysen av mötets - eller förståelsens - ögonblick  är subtil, som i fallet med Emilia, som satt sig ned med ytterkläderna på,  knäppt händerna i knäet som om hon tänker: Låt mig sitta en stund, så pratar vi  sen… 
                             Ögonen är de renodlade porträttens centrum. Ibland  går konstnären in på detaljer: pupillens blänk, ögonfransar, ögonbryn, näsan  och munnens linjer - och gör ansiktet utsökt plastiskt. Ansiktsfärgen är också  viktig. Varje möte sker på sina villkor och målningen avslutas när konstnären  nått det ursprungliga mötet. Om uppritade kläder eller möbler förblir omålade  är det i sin ordning. Forskningsresans slut fullbordar målningen, inte penseln. 
                      Östersund  2010-02-17 © Niels Hebert                     
                       
                       |