| Göran Rydéns utställning av  måleri och skulptur på Galleri Cupido har fått namnet Scenbilder/Hermer. Herm  var en kultgestalt under antiken, en pelare med skulpterat huvud  och fallos. Utställningens skulpturer hör knappast till någon kult, utan  det är den långsträckta formen konstnären använt för sina gestalter, avlägsna  släktingar till Giacomettis anonyma man in the street.                            Rydéns skulpturer är gjorda  av träbitar och kombinationer av bondesamhällets föremål som verktygsskaft och  pinnstolsdelar – objet trouvées som han bearbetat med lätt hand. Via akvarellstudier av  gestalterna för konstnären dem samman i målningar (scenbilder), för att  slutligen bryta ut några och ge dem en mer slutlig, abstrakt form. Detta förfaringssätt  ger utställningen en fin rytm.
  Tyngdpunkten ligger i   scenbilderna. Gestalterna ges där mer rörelse än som skulpturer, en del bugar eller  böjer sig mot varandra eller mot en tänkt salong. Men scenen är trång. Somliga  gestalter är längre och tar mer plats och bildar egna grupper, medan de mindre  bifigurerna får stå vid sidan av. Det blir som familjekonstellationer eller  sociala dramer sedda genom känslomässiga värdeperspektiv.Den trånga scenen kan ses som en  metafor för begränsat handlingsutrymme, som en flotte på havet man inte kan  lämna, även om man skulle vilja.
 Stockholm       2011-10-05 © Niels Hebert |