| Dan  Perrins bildvärld är full av referenser, som man kan roa sig med att försöka  spåra. Han arbetar ofta med ett måleri som kombineras med tunna  blyertsteckningar på naken duk. Tillsammans ger det ett nästan tredimensionellt  djup. Det absurda och närmast naivistiska i teckningarna skapar drömsk  bildpoesi mot en allvarlig klangbotten.Utställningens  titel leder naturligtvis associationerna till William Goldings roman med samma  namn. Boken beskriver några pojkar som under andra världskriget hamnar ensamma  på en öde ö. Det är en berättelse om barns hierarki och sökandet efter rang,  makt och ordning i tillvaron.
 Flera av   målningarna avbildar små pojkar i vuxna mäns uniformer. I ”Spindlarna  från Mars” står en leende pojke med pepparkornsögon i uniform med ett gevär av  trä över axeln. Ovanför honom svävar texten ”Gunnery sergeant” och bredvid,  nästan oläsligt, ”The Armed Forces of World War III”. Vid hans fötter syns två  stora svarta hotfulla spindlar. Man anar kluvenheten i den romantiska  pojkdrömmen, den som får en liten gosse att leka med låtsasgevär och beundra  uniformer. Därifrån och till vad krig innebär är det långt.  Edouard  Manet målade 1861 ”Pojke bärande ett svärd”. En oskuldsfull liten page vid  spanska hovet håller stolt fram ett stort svärd. Det är uppenbart att han inte  för ett ögonblick skulle kunna hantera det. Dan Perrin har flera referenser  till Manet. ”Barnens Ö” är en sådan målning med tydlig adress till  Manet och ”Flöjtspelaren”. I Perrins verk avbildas den lilla  uniformsklädde flöjtspelaren, fortfarande med för stora  | byxor, men nu omgiven  av två följeslagare, en barnslig blyertsteckning av en pojke i shorts och en  teckning av en sittande gorilla. Alla tre med samma små runda svarta  pepparkornsögon indikerande deras släktskap. Över trion tecknar sig orden  "Barnens Ö" i dubbel upplaga. ”Växtlighet  omringar en fågel” är titeln på en närmast insmickrande målning, där en ensam  fågel på en gren avtecknar sig mot en skarp rödviolett himmel. Samma knotiga  gren återfinns också i målningen ”Fågelkvitter”. Men där har fågeln lämnat sin  gren och försöker fånga en insekt i luften. Bakgrunden är en byggnad med en  sluten fasad. Svaga blyertsstreck på muren formar orden VITA SOMNIUM. Runt  hörnet kan man ana fortsättningen BREVE i det latinska tänkespråket – livet är  en kort dröm.   Göteborg     2012-02-08 © Berit Jonsvik 
                        
                          |  |  
                          | "Fågelkvitter" © Dan Perrin |  |