| Världen är en teater, påpekade  redan Shakespeare. Marie-Louise Ekman är av samma åsikt. Hennes konst är  utpräglat scenisk och så tolkas den också i utställningen på Gävle  Konstcentrum. 
Den scen hon arbetar med korsas av  absurda, surrealistiska, drömlika sekvenser. Vem är jag i allt detta? frågar  sig människan och prövar sig fram på världens stora scen, som ofta är mycket  liten i det som kallas vardag. I utställningen som rör 1970- och  80-talen finns viktiga delar av Marie-Louise Ekmans måleri, som de klassiska  parafraserna på modernismens hjältar som Dalí och Bærtling. Hon har alltid  misstrott mästarrollen. Där finns också den blonda damen,  och hunden. Båda blöder på operationsbordet, hon drömmer om sex och om att möta  mannen i tv:n. I den märkliga ”Bra” är människorna i ett grupporträtt  isolerade, var och en avvikande mentalt eller kroppsligt. Konstnären står på  deras sida mot normförvaltarna. Maktens överläge har hon alltid bekämpat. Förutom  måleri, grafik och objekt visas även arkivmaterial i samarbete med filmbolaget  Hinden. Där finns foton och sekvenser från filmer som ”Fadern, Sonen och Den  helige Ande” (med Ernst-Hugo Järegård i röd balettklänning) och ”Den lilla  flickan och den stora kärleken”. I materialet finns också exempel på  Marie-Louise Ekmans filmaffischer, brev och tidningsinlägg. Och den som inte gillar arkiv, kan vara  lugn. Brevväxlingen med Jörn Donner, då chef för Filminstitutet, eller hennes  inlägg om Moderna Museet, bjuder på sann ordkonst.
 
                          
                            |  |  
                            | Exempel på Marie-Louise Ekmans filmaffischer |  Kultur och konst är något som varje  människas hjärna är sysselsatt med dygnet runt. Vad vore människan utan sin  fantasi? 
Tankarna utvecklar Marie-Louise  Ekman i ett filmat tal från Skansen 1988. Då var hon var den första kvinnliga  professorn på Konsthögskolan i Stockholm, och där öppnade hon sin Målarskola,  som filmades för tv. På Konstcentrum finns den autentiska målarrocken från  denna utbildning i fantasi upphissad i taket och självaste professorn som  rörlig skulptur av Katarina Lönnby. Marie-Louise Ekmans konstnärskap är  långt (hon debuterade 1967) och mångsidigt, men är det rimligt att vår tids  stora personintresse avspeglas i en konstutställning? Jo, Gävle Konstcentrums breda grepp är  relevant och ger en smart helhet. Som konstnär har Marie-Louise Ekman varit  viktig i kulturdebatten. Utställningen visar det  genom att särskilja hennes  konst och konstnärliga arbete från det expansiva och delvis offentliga roll som  alltid framfört fantasin som konstnärskapets viktigaste uppdrag. Och med  dokumenten på väggarna undviker man sagorna.
 Gävle 2013-12-05 © Niels Hebert |  Marie-Louise Ekman agiterar för fantasin i ett tal  1988.
  Rörlig skulptur av Katarina Lönnby.
  I filmen ”Fadern, Sonen och Den helige Anden” bar  Ernst-Hugo Järegård röd klänning. Nu sävar den i Gävle Konstcentrums tak över  annan rekvisita från filmen.
 |