| Det kunde inte ha börjat bättre. Olle Schmidts stora  målningar i entréfonden klipper till direkt som introt på Rivieras "Carlifornia  Sun". Tre sekunder och man är fast. Popens unika konkurrensfördel. Massor av  minnen och känslor virvlar upp. Glädjen, så konstlat och bakslugt den än må  vara skapad, får en att flina lyckligt. Smärtan  ger sig tillkänna i form av den där märkligt njutbara känslosamheten som inte  känns sentimental utan upplyftande, stilful [sic] utan reklambyråbaktankar. Det  handlar om bildkonst som närmar sig samma ogripbara och outforskade känsloland  som den pop jag gillar där artisterna kan heta Link Wray, Ducks Deluxe, Thåström.                           I utställningens första rum finns också en målning av Ella  Tillema som föreställer rockens antites nummer 1: Carl Bildt som Svarte Petter  med dollartecken i blick. På rummets  andra sida en scen förberedd för rock och i bakgrunden Eddie Meduza och ett  dansband. Spelet kan börja…Inkommen där känner man samma oförställda glädje och iver som  att fynda i skivbackarna på en loppis. Men när man går vidare i utställningen tar  det politisk korrekta och kultursidesanpassade successivt över.
                           Vi får se konst av alla de sorter. Spretigt förstås, och det är  positivt här. Men allt annat vore väl som att sätta uniform på vapenvägrare.                          Många verk känns pliktskyldiga. Jag tänker t ex på Christian  Cavallins travade kassettband. Visst känns det juste att han också gillar Pink  Fairies och spelade in Kjell Alinges radioprogram back in the days. Men ändå.  Var är poängen med verket? Vad gör konsten med kasettraven?                           Ett intressant möte mellan bild och musik är Martin Kanns  omslag till Bob Hunds skivor. Han är en art director som vet att kund- och  målgruppsanpassa. Och så bra hans omslag och merchandisedekorationer är.  Kongenialt va ordet, sa Bull.Ett verk som biter sig fast är Astrid Göranssons video "Svara  mig du". Ann-Louise Hansson sjunger sextiotalshiten "Jag hade en gång en båt". Nu,  drygt trettio svensktoppslåtar senare, sjunger hon den igen à capella uppkrupen  i en förstersmyg. Svara mig du, lyder den vädjande refrängen. Och textens  existentiella klangbotten träder drabbande i förgrunden.
 Några få verk anknyter till synestesitanken, att översätta  musik till konst i sinnessamverkan. Här finns verk av Mette Wide och Max Book  som ger helt andra upplevelser än att bara se på bilder.
 Till sist en undran. Utan att ifrågasätta curator Ola Åstrands  subjektiva självtillräcklighet (han har tagit med sig själv både som konstnär  och motiv i utställningen) undrar jag, och  många med mig, varför Anders F Rönnblom inte  finns med på utställningen. Han är ju både  internationellt välrenommerad konstnär i en art som saknas här, och  popsångare/kompositör extraordinarie. Men frånvaron är kanske den högsta  formen av närvaro. Jag lämnar Borås  Konstmuseum med en av F:ets låtar i huvudet: ”Det är inte rock'n roll längre”
 Borås 2013-05-15 © Bo Borg I utställningen deltar ett trettiotal konstnärer, bland andra Jockum Nordström, Olle  Schmidt, Astrid Göransson, Linnea Sjögren och Mette Wide. Listan kunde göras  minst lika lång på de artister som lika väl kunde eller hellre kunde ha varit  med, som Anders F Rönnblom, Olle Ljungström, Tomas Edetun, Elin Källman och Sture  Johannesson. |