För Anselm Kiefer kan skönhet inte bli konst  innan den möter sin motsats. Utställningen Morgenthau Plan, med nya verk som nu  visas på Gagosian i New York tog sin början i målningar av blommor runt  ateljén i franska Barjac. Men Kiefer vore inte Kiefer om han inte hittade den  obehagliga sidan och förvandlade spänningen i gnistgapet mellan de olika  polerna till målningar i kolossalformat. 
                            Det intellektuella godset hämtas som  brukligt från andra världskriget,  specifikt från den amerikanska Morgenthauplanen, som mot slutet av andra  världskriget skulle förgöra Tysklands militära och industriella kapacitet och  förvandla landet till en jordbruksnation. Planen stannade på idéstadiet, men  användes av den tyska propagandamaskinen för att stärka motståndet i krigets  slutfas.  
                        Det är svårt att inte fascineras av personen  Anselm Kiefer. Allt i hans konstnärskap och liv tycks ske utan hämningar. Han  ser konstnärens plats som skärselden. Konstnären blir en medlare mellan himmel  och jord, en alkemist som transformerar elementen genom sammansmältning av  motsatser.                          Han har köpt taket till Kölndomen för att komma över dess bly,  alkemins viktigaste grundämne, för att använda det i stora kvantiteter i sin  konst.  
      Född alldeles vid andra världskrigets slut tillhör Kiefer en generation  där kriget skulle glömmas och återuppbyggnad ske. Till denna glömska kan hans  dämpade färgskala härledas. Det enorma formatet till det glömdas påträngande  närvaro i en generations medvetande och identitet.   
                        I utställningen fantiserar Kiefer om ett  Tyskland där Morgenthauplanen genomförts, och placerar sina vackra blommor i  fält tillkomna i spåren av den. Därigenom skapar han den motsättning där de  femton målningarna blir till.  
                            De motsatta polernas metod är även bokstavlig.  Kiefer låter målningarna gå igenom en galvaniseringsprocess, nedsänkta i  saltvatten elektrifieras de mellan en bly- och en kopparpol. 
     Målningen ”Nigredo” har sitt namn från ett  stadium av sönderfall i alkemins begreppsvärld, använt som metafor bland annat  i jungiansk psykologi för ett stadium där radikal omformning av jaget sker.  Kiefer kallar också sina målningar "psykogram".  
     Trots den stora  skalan har han nu förenklat mediet till vad som närmar sig en konventionell  målningsutställning. De tjocka lagren färg,  denna gång inte fullt blygrå, blandas med text. I några fall sticker  maskingevär och flygplansvingar rakt ut ur duken, brytande den stillhet som  finns där, liksom minnet av kriget gör sig påmint genom glömskan.  
New York      2013-05-15 © Mattias Lundblad  | 
                        
"Nigredo - Morgenthau", 2012  
                        
                        
                        "Morgenthau Plan", 2012 
                        
                        
"Oh Halme, ihr Halme, oh Halme der Nacht", 2012 
                      För alla bilder gäller:: 
                        © Anselm Kiefer. Courtesy  Gagosian Gallery.  
                        Foto: Charles Duprat 
                       
                    
  |