| Över ett dramatiskt bergslandskap, färgat rött av en  nedgående sol, flyger/svävar/hoppar en man och en kvinna. De tycks fria att  röra sig obehindrat över jordens yta. Målningens titel är Gelochelidon nilotica, det latininska namnet för fågelarten  Sandtärna. Den betecknas som sällsynt i Sverige. Pekka Söderberg kallar sin  utställning på Vänersborgs konsthall för "Planetskötarna". Kanske är mannen och  kvinnan i målningen vår planets skötare och lika sällsynta som Sandtärnan. Skulpturer i olika material dominerar utställningen. Varje  skulptur är en berättelse med många bottnar. Mycket är relaterat till Mother  Nature, eller Mom o tot hoh e ror non a  tot u ror e, som en av skulpturerna titulerats på barnens hemliga språk. Skulpturen är en björkstam med en ring  av småbjörkar omkring sig. Björkstammens förgrening liknar en kvinnas sköte. Det är en lekfull utställning med en allvarlig underton, där  vår planet och dess omgivande rymd är utgångspunkter. Allt är inte så uppenbart  och lättolkat, men uppmuntrar till eftertanke. En rökande kvinna iförd mössa  och mörka solglasögon häller ut en vit vätska. I titeln anges två möjliga  scenarier med både ett utropstecken och ett frågetecken No one can stop me! Can anyone stop me? Det är en träskulptur,  mödosamt uthuggen med alla sina detaljer. Figurativa skulpturer i trä har sin  egen tradition alltifrån Döderhultaren till K G Bejemark och internationella  storheter som Stephan Balkenhol. Pekka Söderberg utvecklar den traditionen och  tillför andra och nya material vartefter.
 Den blå planeten i glasfiber, verkar  sväva ut mot okänt mål i rymden och lämnar ett grönt spår efter sig i den  hängande gruppen The departure of the  continents. När allting i universum tycks vara i rörelse erbjuds en  räddning i form av en uppblåst farkost. Ett vitt uppblåst plastmoln för  embarkering On the way back to the  mothership.
 Utomjordiska element från science fiction-världen är  återkommande inslag, bland annat i teckningar direkt på väggarna. Teckningen Warm worm får sin tredimensionella  motsvarighet i skulpturen Massive attack.  Det absurda är aldrig långt borta. Av skogshuggaren i Result of the anti terror operation återstår bara de kängförsedda  fötterna, avkapade vid fotknölarna och där trädet fortfarande står upprätt. En  urskillningslös terrorbekämpning kan slå mer mot bekämparna än mot eventuella  terrorister.Det är roligt, tänkvärt och formsäkert. Men kanske hade man  önskat ett större utställningsrum som mer kunde ha gynnat samspelet mellan de  olika skulpturgrupperna.
 Vänersborg     2014-03-19 © Berit Jonsvik (text och foto) |  "In a narrow ditch a funny fight"
 © Pekka Söderberg
  "No one can stop me!"                      © Pekka Söderberg
  "The departure of the continents                        "
 © Pekka Söderberg
 
 |