| När  man går trappan upp till Färgfabrikens  stora utställningshall  väcks  nyfikenheten på vad  det är som  orsakar alla skiftande ljud. Och väl  uppe blir man knappast besviken. Heri Donos figurer gör vad de kan för att trollbinda. De blinkar med  dioder, viftar på sina  vingar, ger ifrån  sig små elektroniska  pip och slår på trumskinn som  upplysta bakifrån  blir till små runda  scener för  skuggteater.                           Det kan låta som för mycket av allt,  men Dono hushållar  skickligt med sitt överdåd. Bara en bråkdel  av effekterna går igång samtidigt och den dämpade  belysningen hjälper till att rikta blicken mot vad någon  av besökarna satt i gång via de stora knapparna intill  respektive verk. Ett tryck med handen och installationen utför  ett litet uppträde för att sedan tystna och sjunka tillbaka  in i halvdunklet. Det påminner lite om hur de mekaniska  dockorna i spök-  och sagotunnlar fångar ens blick för  att sedan stillna och bereda plats för nästa sensation. Donos konst uppvisar en  helt annan komplexitet, men har samma barnsliga fascination över  vad man kan åstadkomma med mekanik. 
                          
                            |  |  
                            | "The Three Donosaurus" © Heri Dono Foto: Emilia Rosenqvist, Färgfabriken |                            De ämnen  Dono tar sig an med sin lödkolv och humor är  dock tunga och svåra. Tills helt nyligen har hans  hemland Indonesien styrts av en hårdför diktatur. Flera verk handlar om  verklighetsförfalskning och repressivt våld.  Andra är mer  existentiellt inriktade nytolkningar av indonesisk mytologi, som Dono  uppgraderar och ger ett samtida urbant uttryck. Dock med en viss förkärlek  för åldrad teknologi. I Oxymoronia låter  Dono en bevingad motorcyklist symbolisera det motsägelsefulla  i det mänskliga psyket, klyftan mellan våra andliga  behov och fallenheten att fastna i materiella ting. Men det är  ingen modern motorcykel den storögde leende mannen åker  på, utan en modell som förmodligen var vanlig i Jakarta i  slutet av sextiotalet. Det var då Dono själv gick där som  barn och som de flesta småpojkar beundrade underverken som  susade fram i trafiken.
 Här finns en av hemligheterna med Donos konstnärliga  kraft: Som vuxen minns han maskinen han som barn drömde  om. Nu äger han dessutom startnyckeln.
 Stockholm    2015-05-13 © Bengt Jahnsson-Wennberg |  "Angels"                      © Heri Dono
 Foto: Emilia Rosenqvist, Färgfabriken
  "Urine Energy" © Heri Dono Foto: Emilia Rosenqvist, Färgfabriken
  "OPP Troops" © Heri Dono
 Foto: Emilia Rosenqvist, Färgfabriken
  "Kereta Kencana Affandi" © Heri Dono
 Foto: Emilia Rosenqvist, Färgfabriken
   
 |