www.omkonst.com:
Hjärtat brinner för den frusna tigern
Andreas Fägerskiöld, Examensutställning: "Frozen Tiger", Galleri Mejan, Stockholm, 9/1 – 18/1 2015

Text: Susanna Slöör

skriv ut denna text
© Andreas Fägerskiöld

Klädd i badbyxor och stridsmålad i gult med svarta fläckar rör sig den frusna tigern beslutsamt ned för backen från Kungl. Konsthögskolan i riktning mot af Chapman till bryggan. Skulpturparken med  Jean Tinguelys och Niki Saint Phalles välkända verk bildar en själsbesläktad bakgrund. Ett beslutsamt hopp utförs rakt ned i det förmodligen iskalla vattnet. Under några nervösa sekunder söker filmaren i de bubblande spåren efter den uppslukade dykaren. Där, bakom bryggan kommer han upp och utan att ruska på sig vandrar han med bestämda steg uppför backen igen.

Videon ”Frozen Tiger” är en del i Andreas Fägerskiölds examensprojekt som visas på Galleri Mejan. Det är inte ett komplett projekt, då konstnären vid nyår hastigt avled i en kronisk sjukdom. Studenter och professorer vid Kungl. Konsthögskolan har dock valt att fullfölja den planerade utställningen så långt det har låtit sig göras.
     Det är frustrerande och djupt tragiskt att uppleva hur en ung människa rycks bort på tröskeln till sin gärning. Utställningen ger en aning om att i Andreas så förlorar konstlivet en välkommen, välgörande kraft. Med närmast kjartanianskt angreppssätt dyker han ned i måleriets/färgens hjärta och historia. Redskapen och strategierna antar performanceformen, där han själv agerar såväl duk och pensel, kanske även färg.
     I målningarna som visas och av de instruktioner av orealiserade verk som ingår i utställningen färgas kropp och verklighet av rastlöst sökande. Genomträngande sinnesmanipulationer, som de närmast elektrifierande köldupplevelserna, verkar bidra som medel för att skapa den överhettning som smälter ned vardagens normerande verklighet.

Den lekfulla till synes banala humorn hos Andreas Fägerskiöld skulle nog ha kunnat svida ordentligt i skinnet på mången pretentiös konstbetraktare. Det hade varit projekt att se fram emot. Utställningen påminner om att den subversivt attackerande och samtidigt på djupet människovänliga tonen saknas idag. Ett omilt öde har snuvat oss alla på Andreas Fägerskiölds version av Cirkus Tigerbrand.

Stockholm 2015-01-14 © Susanna Slöör


 


 

 

 


© Andreas Fägerskiöld

 


© Andreas Fägerskiöld


Konsthögskolan i Stockholm | Omkonsts startsida

Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com