| Marina  Abramović är en superstjärna inom performancekonsten. Hon tillhör den efterkrigsgeneration av konstnärer där Body-fenomenet blev ett viktigt  verktyg för att testa den egna kroppens gränser för det uthärdliga, fri från en  belastad och historietyngd tradition. 
På  Moderna Museet i Stockholm visas nu The  Cleaner – en stor retrospektiv utställning av Marina Abramović´s samlade konstnärliga  gärning.  Abramovićs  liv och konstnärskap är starkt sammanflätade och en central del av utställningen berör hennes barndom i  det forna Jugoslavien och det efterföljande kriget på Balkan. I multivideoinstallationen Count on Us från 2004 är den ikonografiska  kommuniststjärnan centralt placerad på marken; den femuddiga stjärnan är formerad  av ett antal svartklädda barn och i mitten av stjärnan ligger konstnären själv med  ett skelett ovanpå sig. Verket refererar till ett av Abramovićs tidiga performance Rhythm 5 från 1974, där hon naken lägger  sig i en brinnande stjärna. I en annan del av videoverket ser vi en barnkör som sjunger en lovsång till Förenta  Nationerna. Även här är alla barnen svartklädda som om de vore på en begravning, samtidigt som de hoppfullt sjunger  ”FN vi älskar dig, FN du är vår framtid”.
 I Balkan Baroque-verket som visades första  gången på Venedigbiennalen 1997, satt Abramović under fyra dagar, omsorgsfullt skrubbandes  färska köttben, samtidigt som hon nynnade på serbokroatiska vaggvisor. De maniskt  repetitiva uppfattar jag som ett försök till rening från skuld och skam.  På utställningen The Cleaner är verket återskapat, och av  ursprungshändelsen återstår nu en hög av rengjorda benknotor ackompanjerad av  tre videoverk.Abramović visualiserar masspsykosens fasansfulla  struktur som möjliggör krig och  gör det ofattbara allmängiltigt utan att hemfalla åt det sensationslystna eller teatrala.
 
                          
                            |  |  
                            | Balkan Baroque, 1997 © Marina Abramović |  I  utställningens största rum visas de många verk vilka tillkom i relationen med  den tyske konstnären och mångårige livskamraten Ulay. Den symbiotiska  sammansmältningen av deras konstnärskap är mytomspunnen och verken omgärdas av  en estetisk elegans. Här hänger de ikoniska videoprojektionerna av deras  performance tätt och skulle mått bra av en större rymd, där förslagsvis några  av Abramovićs tidiga målningar skulle kunnat maka på sig för att ge utrymme åt  mer betydande verk. I Relation  in Space från 1976 passerar Ulay/  Abramovićs nakna kroppar varandra i ett annars tomt rum. I upprepande rörelser  höjs tempot, kropparna snuddar vid varandra, tills de i hög hastighet möts i en  frontalkollision och Abramovićs kropp faller till marken.
 I Expansion in  Space, kastar de sig med sina kroppar i våldsam kraft mot två pelare i ett  rum; där blir deras  nakna kroppar politiska och  pelarna  själva fundamentet för den monumentala arkitekturen.
 I deras sista gemensamma verk Great Wall Walk från  1988, vandrar Ulay/Abramović  från  motsatt håll längs den kinesiska muren likt en oändlig slow motion-version av en kollision tills de slutligen möts för att  skiljas. Den tre månader långa vandringen dokumenterades och The Lovers kan ses som en sorgesång om  ett långsamt farväl.
 Abramovićs har under senare år, bland mycket annat,  arbetat med en rad objekt i kristall, som Shoes  for Departure; ett par jättelika  alptofflor. Verket kan illustrera människans omöjliga  längtan efter ett kosmiskt helande, där våra kroppar ensamma står kvar, fastfrusna in space.Jag var en aning kluven innan utställningen på grund av spektaklet kring superstjärnan Marina Abramovićs konstnärskap,  men lämnar museet berörd  och emotionellt omskakad.
 Stockholm    2017-03-01 © Silva Malmsten |  The Hero, 2001 © Marina Abramović
  Count on Us, 2004 © Marina Abramović
  AAA-AAA, 1978 © Ulay/Abramović
  Cleaning the Mirror, 1995/2017
 © Marina Abramović
  Shoes  for Departure, 1991-2015
 © Marina Abramović
 |