| Mette Björnberg fortsätter att arbeta tematiskt med objekt som  har en gemensam nämnare. På den aktuella utställningen öppnas och sluts cirkeln,  sfären och mandelformen. Undantaget är möjligen kabinettet längst in. I tidigare  varianter, som på den första utställningen jag såg på galleriet när det låg på Riddargatan,  var det sängarna i miniformat som bar drömmarna och marorna. Björnberg inleder i  första rummet med starkt och motiverat självförtroende genom att framhålla  medaljen i band ”Till mig själv”. Bravo, den är du värd. Hennes luriga, kluriga  och skälmska värld bygger på blandformens teknik, där materialmötenas motsägelsefulla poesi  står i centrum: mjukt, skört, hårt, lent, vasst och glatt. Färgerna är karamelliga  och ögat lockas slicka dem. Mental dessert med skam- eller främst lustfylld udd  tar tag, för visst är det en lek med det kvinnliga könet i numerärt överläge  som pågår.
 
                          
                            |  |  
                            | Power Play (no. 1), 2017 © Mette Björnberg
 | Power Play (no. 8), 2017 © Mette Björnberg
 |                            Av någon anledning löper den första associationen till Marcel  Duchamps gåtfulla readymade ”Hidden Noise/A Bruit Secret", i vilken han lät  vännen och mecenaten Walter Arensberg gömma något som kunde höras i ett  snörnystan fixerat mellan två metallplattor. Mellan läpparna, lite vertikalt  leende men objekten kan ju vändas, anas bekännelserna och lockropen i  Björnbergs objekt. Det spefulla, förförande och förbjudet lustbetonade förenar  kanske såväl Duchamp som Björnberg. Och attraktion är som ofta en mer eller  mindre uppenbar men alltid välgörande ingrediens i konsten. Det knappt synliga i  form av en liten snibb, en fördjupning eller utputning i mandelmunnarna frestar  att avslöja och ställs mot de övriga i objektet kontrasterande material.                           Björnberg  leker och frestar med invitationer och förklaringar, men inte i överläge som  jag kan se, utan jämbördigt med bästa självförtroende. ”Power Play” som titeln  lyder om man tolkar den som sporttermen ”Spel i numerärt överläge” syns mig  kanske därför lite missvisande i Björnbergs fall. Men risken är när man  försöker tolka samspel mellan titlar och verk att det kan gå alldeles snett. Hur som helst: hos Mette Björnberg anas ingen ilska, ingen  bitterhet och ingen revanschism. Det är en välgörande, stolt feminism som inte  gör sig beroende av nedbrytande maktspel. Hennes verk är så avklarade,  självständiga, humoristiska och mångfacetterade att det räcker med att bara se dem,  njuta och roat snubbla i sina egna associativa fällor.
 Stockholm    2017-10-19 © Susanna Slöör |  Till mig själv, 2017 © Mette Björnberg
  Ibland öppnar jag mig, 2016-2017
 © Mette Björnberg
 |