Max Ernst ville bli ihågkommen som de knappt skönjbara  förflyttningarnas magiker. Genom hela sin långa konstnärsgärning manipulerade  han med precision verklighetens gränser. Utställningen Max Ernst – Beyond  Painting på Museum of Modern Art innehåller hundratalet verk, de flesta  från museets egna samlingar. Den börjar där Ernst traumatiserad kommer hem från  första världskriget och grundade Köln-grenen av den krigsprotesterande Dadarörelsen.  Måleriet finns där, men hålls som utställningstiteln antyder tillbaka för de  många övriga tekniker Ernst arbetade i. 
                        Dada sökte beröva måleriet dess krona som det högsta konstnärliga  uttrycket. Med 1920 års Fiat modes, pereat ars [låt oss ha mode, ner med  konsten, ett omvänt latinskt talesätt] annonserar Ernst slutet för det  traditionella måleriet, på ett sätt som skulle få en aldrig sinande ström av  efterföljare. Industriell revolution och massproduktion tog sig in i konsten.  Idén om virtuositet kullkastades och materialen underordnas seendet.   
                            Framförallt var det det alternativa, förskjutna och hallucinerande seendet som  skulle bli centralt hos Ernst. Han flyttade runt och försköt bildelement, bröt  ned och satte samman i en för honom mera passande ordning. Kollaget är starkt  förknippat med honom. Då tomma dukar gav skaparångest tog Ernst gärna befintliga bildelement och manipulerade dem  med yttersta precision. Hans konst är sprängfylld med intellektuellt tankegods,  många starkt kopplade till hans samtid. 
                        
                          
                              | 
                           
                          
                            The Gramineous Bicycle Garnished with Bells the Dappled Fire Damps and the Echinoderms Bending the Spine to Look for Caresses, 1921  
                            © 2017 Artists Rights Society (ARS), New York / ADAGP, Paris  | 
                           
                         
                        Man kan spåra Ernsts attityd till hans bakgrund och skolning. Som  målare var han i hög grad självlärd. Studierna skulle istället kretsa kring  litteratur, filosofi, konsthistoria och psykologi. Inte minst var Freud på  tapeten och satte stor prägel på surrealismens bilduniversum. Symbolerna är  många och mångtydiga. Fåglar återkommer, som i Två barn hotas av en  näktergal. Näktergalen kopplas till systerns tidiga död. En annan möjlig  förklaring är en hallucination där en fientlig näktergal visade sig i en  träskiva. 
                        Det var till Paris Ernst längtade. Som tysk och därmed potentiell  fiende tog han sig på falskt pass till staden och den nya surrealistiska konströrelsen.  Surrealistgruppen samlas i kollaget Loplop présente les membres du group  surréaliste. Konstnärernas ansikten har noggrannt placerats på en  reklamtavla eller målarduk, framhållen av Loplop, Ernsts alter ego i form av  ännu en fågel. 
                            En annan teknik som förknippas med Ernst är frottage, för många  en bekant teknik från barndomen, hos Ernst upphöjd till surrealistisk  automatisk process i strävan att avskaffa konstnärens aktiva skapande. I sin Naturhistoria gnuggar han grafitstift på papper över olika vardagliga material, som träbitar,  brödsmulor, löv, och använder den direkta representationen till att avbilda  något annat, hämtat från fantasin med varelser och landskap som visar en  alternativ värld. 
                        
                          
                              | 
                           
                          
                            In-text plates from 65 Maximiliana or the Illegal Practice of Astronomy, 1964  © 2017 Artists Rights Society (ARS), New York / ADAGP, Paris  | 
                           
                         
                        Max Ernst var ständigt i kläm, och ständigt i någon mening på  flykt. Av nazisterna fördömdes hans konst som degenererad. När andra  världskriget bröt ut sattes han i egenskap av tysk i interneringsläger och  lämnade därefter Frankrike för USA. Efter en tid i Arizonas öken kunde han återvända  till Paris, men för en utmärkelse från Venedigbiennalen uteslöts han ur  surrealistgruppen. Att leva i exil och alltid vara främling framstår som en  styrka, men gör också att Ernst inte har en helt tydlig visuell identitet trots  att hans tankearbete är mycket konsekvent. Utställningen på MoMA är sakligt  och analytiskt presenterad, i hög grad i linje med konstnärskapet. Max Ernst  har ingen kioskvältare som Dalí utan är mer lågmäld. Det är en gynnsam position  för att utföra förflyttningarnas magi på vårt seende. 
                      New York    2017-10-12 © Mattias Lundblad  | 
                        
                       
                          
                         
                         
                          
                          
                          | 
                      
                        Loplop Introduces Members of the Surrealist Group, 1931 © 2017 Artists Rights Society (ARS), New York / ADAGP, Paris 
                        
                        The Wheel of Light, c. 1925 © 2017 Artists Rights Society (ARS), New York / ADAGP, Paris                       
                        
                        Two Children Are Threatened by a Nightingale, 1924 © 2017 Artists Rights Society (ARS), New York / ADAGP, Paris 
                        
                        Volume IV: Oedipus  from A Week of Kindness or the
                        Seven Deadly Elements, 1933–34  
                        © 2017 Artists Rights Society (ARS), New York / ADAGP, Paris 
                        
                        Plate I from Let There Be Fashion, Down With Art, 1920 © 2017 Artists Rights Society (ARS), New York / ADAGP, Paris
  |