| En flyktig figur var han, Arshile  Gorky, född som Vosdanig Adoran i osmanska Armenien 1904. Folkmordet mot Armenierna 1920 fick den 16-årige pojken att välja flykten och han  hamnar  hos släktingar i östra USA. Den tidigare självlärde målaren sökte formell  skolning vid Bostons New School of Design. Han tog med tiden det  georgiskklingande namnet Arshile, för att skilja ut sig från övriga armenska  flyktingar, och hittade på en historia om släktskap med författaren Maxim  Gorky, i hopp om bättre behandling.  Arshile Gorky  hamnade i New York, där flyktens  villkor snart skulle delas av många konstnärer som tvingats lämna andra  världskrigets Europa, konstnärer som skulle  bli betydelsefulla för den abstrakta expressionismens framväxt. Gorky blev pionjär i den amerikanska konstvärlden, men med  en så stadig fot i de europeiska traditionerna att han först anklagades för att  bara efterlikna sina gamla mästare Cézanne, Matisse och Picasso.  Han ses ibland som den siste surrealisten och den förste abstrakta  expressionisten, utan att formellt vara del av någon av rörelserna. Han sågs  som hederssurrealist och blev postumt invald i den abstrakt-expressionistiska gruppen.  
                          
                            |  |  
                            | Pastoral, 1947, opd, 111.8 x 144.2 cm. Fotograf okänd |  Gorky slits mellan förnekande  av ursprunget och en djup längtan till den förlorade uppväxtmiljön. Det kommer  fram i de landskap åt vilka han ägnade de sista åren av sitt korta liv, och som  nu ställs ut på Hauser & Wirth på midtown Manhattan. Gorky och hustrun  Agnes Magruder bosatte sig på 1940-talet på en familjegård i Virginia. Det  ledde till detaljstudier av växtlighet och landskap, och målningarna blev ett  genombrott. Här har han på allvar slagit sig fri från de konstnärliga  konventioner han tidigare arbetat inom, och är även fri i sina tekniska val. 
Teckning,  oljemåleri och akvarell visas i samlingen.
 Från  landskapens figurativa element subtraherar Gorky detaljer, separerar linje och  färg, och drar abstraktionen långt. Lika mycket som Virginias  landskap är det minnet av Armenien han avbildar. Bilderna flyter mellan natur  och mänskliga former och mellan olika yttre världar. Utställningen spänner över galleriets  samtliga tre våningsplan med början i oljemålningen Scent of Apricots on the Field, och dess korresponderande förstudie  i blyerts och krita. I målningar som Pastoral (1946) späder han ut oljefärgen med terpentin och löser upp linjerna på ett  sätt vi känner från Helen Frankenthaler. I The  Opaque (1947) dras färgmättnaden ner till en mellangrå nyans. Han inför  tekniker som förefaller spontana men är mycket kontrollerade, på ett sätt som  föregriper Jackson Pollocks droppmålningar.
 
                          
                            |  |  
                            | Untitled, 1944 – 1945, penna och krita på papper, 50.2 x 66.2 cm. Foto: Stefan Altenburger Photography Zürich
 |  Sommaren 1948 väljer Gorky, ansatt av  cancer och bruten nacke, att avsluta sitt liv nära det sista hemmet i Sherman,  Connecticut. Det är i tomrummet mellan konstnärliga rörelser och mellan  nostalgin och förkastandet hans konst uppstår. Det verkar nästan naturligt att  Gorky aldrig kom att uppleva den abstrakta expressionismens triumftåg  som han var en förutsättning för, och som för lång tid skulle definiera amerikansk  efterkrigskonst.                       New York    2017-12-07 © Mattias Lundblad |  
   
        |  The Opaque, 1947, opd, 86.5 x 104 cm. Foto: Genevieve Hanson
        Untitled, 1946, penna och krita på papper, 29.7 x 38.8 cm. Foto: EPW Studio
        Untitled, ca. 1946, penna på papper, 27.5 x 37.7 cm. Foto: Stefan Altenburger Photography, Zürich
        Gray Drawing for Pastoral, ca. 1946 – 1947, kol och krita på papper, 130 x 158 cm. Foto: Stefan Altenburger Photography, Zürich
 
       |