www.omkonst.com:
Som tysta tecken
Lars Olof Loeld - Norrköpings Konstmuseum, 1/4 – 3/9 2017
Text: Lotta Ekfeldt

skriv ut denna text
Utställningsvy © Lars Olof Loeld. Foto: Lotta Ekfeldt

”Vid stranden av solnedgången uppmärksammas tystnaden” eller ”V.S.A.S.U.T”

Vissa minnen framstår som mer fullkomliga än andra. Sällsamma och liksom upphöjda. De lyser starkare, doftar mer, följer oss genom åren och fördjupas när nytt vatten hälls i minnesfåran.
     Lars Olof Loeld återskapar här ett sådant singulärt ögonblick i en fascinerande installation där måleri, skulptur och inglasade objekt samspelar i form och ton. Rummet är närmast sakralt men den som söker finner också en vacker historia subtilt och poetiskt inkodad i gestaltningen.
     Som tysta tecken står en starkt stiliserad tallskog liksom blickande åt samma håll, som i väntan, vakan eller – bara som träd. Solnedgång i fonden där dukens svagt rosaskimrande grund bär havet och skymningens nyanser av blått och grått. En bänk, ett fotografi av tre unga män på väg till dans en sommarkväll för länge sedan. 

© Lars Olof Loeld

Loelds rekvisita är väl utvald och liksom kalibrerad för att återskapa essensen av ett besjälat ögonblick och de reducerade formerna bär på ett märkvärdigt vis hans egna ord från utställningens tillhörande lilla publikation med aforismer:

”Länge vibrerade frågan
   vars svar är ett ögonblick
     nu är minne i begynnelse”

En solnedgång och dess melankoliska magi – Loeld kallar det ”andligt guld”. Kanske det handlar lika mycket om mötet med det outtryckbara som insikt och mognad. Tanken om förädling klär Loeld i alkemins tecken för eld och vatten: Två trianglar placerade över varandra kan anas i målningarnas geometriska uppbyggnad. När tecknen intar den ”rätta positionen” sägs guldet vara nära.

Men åter till orden och V.S.A.S.U.T. En akronym mitt i all poesi. Ett slags semantiskt destillat, en bild av en bild som i sig är ett minne. Punkterna markerar tystnaden som ger utrymme för tanken – eller som Loeld skriver:

 

”Det bilden
förd till sin yta visar
är mönstrets form
själva bilden
äger djupet”

Det går förstås att se och uppleva utställningen helt förutsättningslöst men det blir så mycket mer givande att med några nycklar i hand kliva in i det loeldska rummet.
     Utställningskatalogen innehåller ett kortare samtal med Lars Olof Loeld som ger en fin ingång till detta intressanta konstnärskap.

Norrköping 2017-04-12 © Lotta Ekfeldt


 


 

 

 


© Lars Olof Loeld


© Lars Olof Loeld


Foto- August Sander


Norrköpings Konstmuseum| Omkonsts startsida

Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com