| Att  en serie förträffliga naturbilder skulle  utmynna i frågan om den konstnärliga friheten känns möjligen överraskande. Det  handlar om Stefan Telemans förslag till utsmyckning av ett nytt bostadskvarter  där företaget drog tillbaka hela beställningen då målningarna ansågs för –  abstrakta. Skisserna visas nu tillsammans med ett öppet brev till företaget där  Teleman tar tillfället i akt och talar om konstnärens arbete och tron på  publikens förmåga att förhålla sig till konst. Galant.  Annars  är han sig lik Stefan Teleman, med siktet som alltid inställt på händelser i  samtiden. Här med kritisk blick på kulturpolitiska frågor humoristiskt  inbäddade i hötorgskonstens snabbproducerande genre. Är du lönsam, tycks han  fråga en före detta högt uppsatt kommunpolitiker i en parafras på välkända  Fiskargubben. Gubbens  lika kända snugga kan synas oskyldig men i Telemans händer blir den ett fiffigt  redskap med undertext. Vems pipa det dansas efter i ”Inte Active Art” må vara  osagt, men den interaktiva möjligheten låter besökaren ha ett finger med i  spelet. Satiren sparas inte på för offentlighetens personer, medan en samling  vänporträtt har mjukare konturer.
 Humor  fattas inte Stefan Teleman men slagfärdigheten skymmer sällan sikten för det  underliggande potentiella samtalet om ideologi, teori och konstnärlig aktion.
 
                          
                            |  |  
                            | Kvinna flicka © Irina Gebuhr |  Irina Gebuhr gestaltar helt andra  frågor – här som i tidigare verk med hjälp av sagans arketypiska domäner. Om  seriefigurerna Lisa och Tant Fritzis förhållande skärskådades för ett par år  sedan får nu Snövit spegla den omvälvande och ibland kaotiska övergången från  barndom till tidigt vuxenliv. Förutom  ett tjugotal oljemålningar visar Gebuhr en delvis ny sida med reliefer och  fristående skulpturer i gips. Här figurerar ofta flickan och kvinnan  tillsammans, ibland bara i form av masker. Dubbla uppsättningar – för när tas  egentligen det slutliga steget?
 Det  är något tidlöst över de rena vita framställningarna och mina associationer går  till en marmorrelief där antikens poet Menandros avbildas i ett slags livets  bokslut. Sittandes håller han en ynglingamask framför sig, på en bänk bredvid  ligger masker från livets olika åldrar. En retrospektiv i sammanhanget men  frammanar kanske samma känsla av alienation inför stora förändrande ögonblick i  livet närhelst de sker – man är densamma men ändå inte.Irina  Gebuhr tycks hantera sina bildelement som en slags rekvisita som placeras runt  och prövas i förhållande till varandra. Ibland skapas ett sceneri med idylliska  förtecken men ofta ekar ensamheten kusligt bland nallebjörnar och  leksaksdvärgar. Gebuhr sätter fingret på en tid i livet när den existentiella  ensamheten griper tag och det blir tungt men när Snövit tar ett danssteg på  blodrött golv lättar trycket en aning.
 Norrköping    2017-01-19 © Lotta Ekfeldt |  Ordföranden  © Stefan Teleman
  Jag är vacker © Stefan Teleman
  Inte Active Art © Stefan Teleman
  Flicka med kvinnomask  © Irina Gebuhr
 |