I en gapande, gafflande och allmänt galen värld är det en  lättnad att det finns konstnärer som istället ägnar måttan och eftertänksamheten  full uppmärksamhet. De vänder inte världen ryggen;  jag uppfattar att de  unga målarna med övertygelse önskar peka ut det verkligt viktiga.  
                                                Marcus Matt och John Alberts tog båda sin masterexamen från Konsthögskolan i Malmö i fjol  och tillhör en generation avgångsstudenter som utstrålar gott självförtroende  utan att för ett ögonblick behöva förhäva sig. För dem är måleriet kött och  kropp och själ att möta jämbördigt för alla som törs stå inför verken kravlöst betraktande. 
       Essäisten och konstkritikern Ulf Linde framhävde i 1960-tals-debatten om betraktarens  roll som medskapande i verket, särskilt konstnären som den förste betraktaren. I  fallet med Marcus Matts förhållande till måleriet stämmer detta synnerligen  väl. Varje enskilt verk frammanas i ett svep och därefter inleds det stora och  tidsmässigt krävande arbetet att så småningom godkänna eller förkasta. Varje  bild måste i tur och ordning genomlevas, mötas och avkrävas ett genuint svar – sin  evighetsröst. 
                          
                              | 
                           
                          
                            © Marcus Matt  | 
                            © Marcus Matt | 
                           
                         
                        John Alberts schumringar och långsamma uppbyggande eller  nedbrytande av ytan följer i liknande spår att utkräva allt ur intet – ur den  produktiva bristen.                          Tänker på en historia om pojken som troligen av näringsbrist  älskade att ta munnen full med jord. John Alberts låter hungrande ögon sluka  jorden och varsamt bädda ned blicken, låter den vila och återhämta sig. Här bryter  såväl figuration och abstraktion samman och objektet framträder som det är.  
                              Marcus  Matt låter i sin tur måleriska händelser framträda även som svaga ekon av  andras, som om han resonerat en smula med Matisse för att sedan ändå återvända  till handens upptäckarglädje utan krav på referenser.  
                         Hertha Hanson tar hand om galleriets inre rum i denna samlingsutställning som är  dess sextionde sedan starten. Hon har haft tre utställningar hittills och  öppnar med sin fjärde på galleriet tidigt 2019. Här visar hon två målningar som  var och en samtalar med ljuset. Med spatel sköljer hon och mättar grunderna för  att sedan med haikuns precision lyfta fram sina korta påståenden eller framföra  stramt repetitiva takter. Tillsammans med Marcus Matt och John Alberts skapas  ett väl avvägt samtal som lyfter fram målningarna som världstillvänt medskapande. 
                      Stockholm 2018-11-08 © Susanna Slöör  |