| Utställningen på Galleri Konstepidemin heter Den buckliga konsten men kunde också  haft titeln ”Här är mitt liv”. Marcus Jonsson är uppvuxen i Göteborgsförorten  Bergsjön och hade som barn två drömmar: fotbollsproffs, vilket han säkert  delade med många jämnåriga, och bonde, något han förmodligen var helt ensam om.  Båda löper som en röd tråd genom utställningen vars motiv utspelar sig på  bonnvischan och i en obestämd nära dåtid. I galleriets största rum finns en samling objekt som inte  bara är centralt placerade utan också centrala för utställningen: en  plywoodkonstruktion med en mönsterstickad matchtröja i 80-talsfärger med en  ladugård på framsidan; en bemålad motorhuv, Kvadrantgatan  64 (i Bergsjön) – en av flera med verksbeskrivningen ”olja på motorhuv”; Stig Larsson (efter SVT-fotografen  Sven-Åke Viséns bild) målat på själva plywoodkonstruktionen, och utställningens  två särklassigt tyngsta objekt,  bronsskulpturerna Bonde och Traktor. Bonden är detaljerat utförd med  högaffel i vänster hand och korrekt klädkod: gummistövlar, Arla-piké och  bältesspänne med John Deere-logotyp, medan traktorn, som mer är en  representation av en traktor än en naturtrogen avbildning, ser ut att först  vara grovt skuren i frigolit.  
                          
                            |  |  
                            | Den buckliga konsten  © Marcus Jonsson |  I de tre rummen blandas videoverk med akvareller,  teckningar, skulptur, foto, blyinfattat glas, bilstolar och oljemåleri på duk,  plywood, parkett och bilplåt. Är det någonting som saknas i detta ohämmade  myller så är det ängsliga sidoblickar. En känslig själ hade förmodligen sett  utställningen som provocerande konstlös, men Marcus Jonssons skildringar av  livet runt bensinmacken och fotbollsplanen känns varken kalkylerade eller kaxmacho  utan framkallar mest av allt ett milt vemod.
                          Det enda som sticker av är Pressad: elva plankbitar sammanpressade av två tvingar som bildar  råmaterialet till en överkropp, och anledningen är att utställningen där och  bara där är på väg att sätta ned en fot i något konceptuellt.
 Självporträtten är flera men utställningen har också en hel  del idolporträtt. Utöver Stig Larsson och brottningsmatchen mellan Marcus  Jonsson och Kristian Anttila i videon Rock  ’n roll Babbe, ser vi också Amanda Werne från gruppen Slowgold (Långsamt guld), Mr T (A-Team), Muhammed Ali, Dolph Lundgren  och hans bil och gröna Guccisockar, Sofia  Matsson VM-silver 2014, och helt själsbesläktad: Eddie Meduza porträtterad  som tre Wunderbaum-granar med titeln Errol  Leonard Nordstedt. Men porträttet som stannar kvar längst, och det som  raderar ut varje möjlig invändning om att Marcus Jonsson skulle överexploatera  lantliga klichéer, är Lennart: en enkel  bild av en man med en kalv i famnen som känns helt skyddslöst uppriktig.                       Göteborg    2018-03-21 © Olle Niklasson |  Errol Lennart Nordstedt © Marcus Jonsson
  Pressad © Marcus Jonsson
  Lennart  © Marcus Jonsson
   Foto: Olle Niklasson   |