www.omkonst.se:
MANIFESTA
i år i Palermo på Sicilien
Manifesta 12 - City of Palermo, Italien, 16/6 - 4/11 2018
Text: Jenny Danielsson

skriv ut denna text
Oratorio di S. Lorenzo Foto: Cave Studio/Manifesta
(Klicka på bilden för högre upplösning)
Konstnären Nora Turato
Foto: konstnären

I Oratio di Sa Lorenzo, som byggdes på 1560-talet och som i slutet av 1600-talet fick sina magnifika stuckdekorationer, står en fristående enkel metallkonstruktion med sittmöjligheter. Konstnären Nora Turato rör sig i höga klackar med nitar runt i rummet och levererar en vindlande monolog. Hon är ung, född 1991 i Kroatien och hennes framträdande behandlar kvinnornas liv på Sicilien. En kvinnas lott har i de flesta tider och på de flesta platser varit begränsad till konventioner och mäns önskningar. Det har väl inte varit speciellt enkelt att vara man heller, och även det tar Turato upp.   

Årets upplaga av Europas nomadiska konstbiennal pågår till den 4 november. I realiteten är det ett projekt som pågått under fyra år, ett samarbete mellan Manifestas ledning, med säte i Amsterdam, och staden Palermo. Ett besök ger lika delar lektion i siciliansk historia som en inblick i samtida konst, och mångfalden till trots känns helheten behagligt överblickbar.

Cooking Sections, What Is Above Is What Is Below, Volpe Astuta
Foto: Wolfgang Träger/ Manifesta

Huvudsakligen presenteras ett femtiotal konstnärer på ett tjugotal platser. Staden öppnar sin magnifika botaniska trädgård, i bruk sedan 1789, och en rad byggnader som i vissa fall varit stängda för allmänheten i årtionden. Ibland tar växtligheten eller de bedagade palatsens arkitektoniska charm över den nyproducerade konstens dragningskraft, men det känns som ett mindre bekymmer.
     Överlag ser jag i Palermo samtidskonst som bearbetar det vi har omkring oss, som påläst och engagerad. Den visar att människor är förmögna att se varandra, göra kloka val. Människan är dråplig, suddig i kanterna, oförutsägbar och tvetydig. Men också kul och fullt kapabel att leva i harmoni med sina egna tillkortakommanden, och andras olikheter.

Christina Lucas, Unending Lightning, 2015 - ongoing, Casa del Mutilato
Foto: Wolfgang Träger/ Manifesta

Cristina Lucas videoinstallation Unending Lightning vittnar om konstnärens roll som den som påvisar. Casa del Mutilato uppfördes 1939, i en stil som tilltalade den fascistiska rörelsen. I byggnaden med raka vinklar och diverse inskriptioner som liknar medborgarens roll vid soldatens, redovisas statistik, bilder och en världskarta rörande bombningar från luften. 1909 lyckades man få upp två personer i luften samtidigt i ett flygplan och två år senare släpptes den första bomben från himlen under det italiensk-turkiska kriget. Konstverket redovisar plaster och antalet offer. Konstnären påbörjade arbetet med att sammanställa ur arkiven 2015 och fortsätter än. Ingen har tidigare samlat ihop det här materialet.
     Utanför kommer jag i samspråk med en holländsk museiman. Vi förundras över konstverkets verkningskraft trots den anspråkslösa presentationen på tre stora skärmar som besökarna sitter framför. Vi konstaterar också att man ska vara en rejält råbarkad typ för att inte bli berörd. 

Fallen Fruits, Theatre of the Sun Foto: Wolfgang Träger/ Manifesta

Fallen Fruit är ett konstnärskollektiv från Los Angeles. I Palermo har man med lokalbefolkningens hjälp kartlagt var det finns fruktträd, både på privata och publika platser. I ett utställningsrum med frukttapet i Palazzo Butera, med utsikt över havet, finns en affisch som redovisar var citrusen växer. På baksidan presenteras ett antal recept, bland andra på citronlikören limoncello, och här står också visdomsorden:

take only what you need
say ‘hi’ to strangers
learn your fruits
take a friend
go by foot

Palermo 2018-09-05 © Jenny Danielsson


 


 

 

 


Palazzo Costantino
Foto: Cave Studio/Manifesta

 

 

 

 


Michael Wang, The Drowned World, Botaniska Trädgården. Foto: Wolfgang Träger/ Manifesta

 

 

 

 


Casa del Mutilato


MANIFESTA | Omkonsts startsida

Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com