Född i Japan, utbytesstudent i Australien och utbildad i  Berlin har Chiharu Shiota levt med (snarare: mellan) olika språk, kulturer och  traditioner. Mellanförskap är ett relevant begrepp också för många som till  följd av globalisering och krig över jorden flyttat, flytt eller bytt land  under kortare eller längre tid. Hur känns det – i kroppen, sinnet och tanken? 
     Chiharu Shiota tillgriper åtskilliga symboliska förklaringar  för sitt konstnärskap. På Göteborgs konstmuseum är det den sinnliga och  kroppsliga upplevelsen som slår en. Platsspecifika rumsliga installationer har  blivit hennes signum under åren, mödosamt och noggrant byggda för varje plats.  Nu finns det två magnifika rum: The  Distance i rött och Where are we  going i vitt.  
                        The Distance är  vävt, flätat eller knutet av rött yllegarn. Ett intrikat nät fyller ett helt  rum, från taket och ner mot golvet med fästpunkter längs väggarna och kring ett  antal stolar som står fritt utplacerade. De är sinsemellan olika, lagom nötta  och använda. Vill man, andas de berättelser om dem som har suttit på dem, ätit  middag, språkat eller läst – med glädje eller sorg. Valvlika öppningar släpper  oss in i den hopsnörda täta väven av trådar för att komma runt i  installationen. 
                              Verket Where are we going går i vitt och svart. Båtsilhuetter, formade i svart metall, hänger från  taket i flera skikt. Skrovet bildas av något som ser ut som vitt spetsverk,  gjort av vävda trådar, limsprayade för att stelna och formklippas. Alla båtar  riktar sina bogar åt samma hål och även om de fyller hela rummet följer  installationen en stigande rörelse. (Detta kanske ger en signal om den ljusa  grundton och det ljus som genomsyrar Chiharu Shiotas konstnärskap trots de  svåra ämnen hon tar sig an.) 
                        
                          
                              | 
                           
                          
                            Where are we going  © Chiharu Shiota (Klicka på bilden för högre upplösning)  | 
                           
                         
                                                  Associationerna flödar fritt inför hennes arbeten. 
                          När vi går in i The  Distance känns det som om vi skulle tränga oss in i en kropp, i ett organ, livmodern  eller hjärtat, med bräckligt pulserande ådror, nerver, genom båglika spända  hinnor som med sin ljusgenomsläppliga transparens skvallrar om liv. Vi är både  inuti och utanför. Både medupplevande och betraktare.  
                              Where are we going i sin  tur väcker tankar om båtfärd med olika syften: flykt och migration, resa mellan  liv och död eller om tidens gång. Allt detta med en starkt poetisk och  nästintill rituell kraft.
                          En intensiv närvaro i nuet, mellan det som har varit och det  som kommer oss till mötes, är en brinnande punkt i Chiharu Shiotas konstnärskap.  Det är kanske just detta som är utmärkande för innebörden i begreppet  mellanförskap: en transittillvarons nu-känsla som ringas in och konkretiseras. 
                                                  Några tidigare arbeten ger tydliga ingångar till Chiharu  Shiotas tänkande, valda för att bilda en bärande grund för tolkningar av de  aktuella installationerna. På ett tidigt stadium ville Chiharu Shiota arbeta  med linjer, teckna i det tredimensionella rummet, som i ett utvidgat måleri.  Trådar, hårstrån, färgsjok befrias från ytor. Genom dokumenterade performance  knyts de till kroppen för att precisera längtan efter något nytt – inspirerad  av såväl Marina Abramović som Rebecca Horn. Men friheten ska tyglas: i  några sekvenser från en performence ser vi hennes kropp rulla på marken till  och från en glipa, en öppning som hon vill tränga in i, komma innanför. Motsatsparet  utanför och innanför kom att bli ett av hennes bärande teman. Liksom den starkt  reducerade färgskalan: rött som blod, helvitt som hoppet och renheten, och  svart som jorden och universum. 
                                                  Chiharu Shiota hanterar det textila arvet fritt och  performancelikt i långa processer. Tråden och garnet bildar för henne linjer  som antyder relationer kors och tvärs i kampen för att hitta sig själv i en  värld av ständig förändring. Stygnen symboliserar både närhet och distans på  samma gång, anknytningar och beroenden liksom viljan att komma loss. I  förflyttningen, liksom vid varje nytt stygn, är det minnet som tas med. Men minnen  väcker en längtan tillbaka och på så sätt uppstår den intrikata väv som vi  omges av. 
    Även om vi tidigare har kunnat se hennes verk i Sverige, på  exempelvis Open Art i Örebro, så är det första gången Chiharu Shiota ställer ut  i stort format, nu med enastående starka och mångbottnade installationer. De är  öppna för besökare med mycket olika bakgrunder och intressen, för barn och  vuxna, nya och gamla svenskar. Utan teoretiska funderingar öppnar de ingångar  till frågor som rör liv och död, identitet och medkänsla, kroppsligt och  sinnligt tänkande. Och allt detta: mot en ljus grundsyn på tillvaron.                       
                      Göteborg  2018-04-24 © Kristina Maria Mezei  | 
                        
                       
                          
                         
                         
                          
                          
                          | 
                      
Chiharu Shiota väver och knyter rött garn till platsspecifika rumsliga installationer 
                        
                        Cell II, 2018 © Chiharu Shiota 
                        
                        Where are we going - med skuggorna som del av verket © Chiharu Shiota 
                        
Kroppen, tråden, livlinan och konstverket hänger samman likt liv och död i Chiharu Shiotas konstnärskap.  
                        Cell III, 2018 © Chiharu Shiota                       
                       
  |