Ann Edholm återkommer med en svit målningar fortsatt  framsprungna ur hennes meditationer över de långa  själsliga evighetssår som förintelsen fortsatt genererar. Den isande  strålningen från denna härdsmälta blir mänskligheten aldrig fri från, den  speglar oss alla inifrån och ut.  
                            Ann Edholm söker genom sitt måleri vägar att  bemästra den evighetsärvda smärtan och den här gången sker det i mässans form,  den långsamma läsningens, det utdragna adagiots. De klösande stridsspetsarna  som skar diagonalt genom det intensivt röda från 2015 har ersatts av större  format och vertikalt verkande kompositioner. De sylformade tårarna rinner  frysta över askmolnen efter de försvunna. Den röda tonen stäms som ett  orgelvrål i de lägre registren i kyligaste rött mot svart. Här finns ingen  förvåning över hur normaliteten hastigt ställs på ända, utan den här gången är  det facit som skrivs.  
                            Det är mäktigt men jag kan sakna motsvarigheten  till den gradvisa överraskningen och förfrysningsprocessen som i Imre Kertész  ”Mannen utan öde” – det bästa som skrivits om de industriella utrotningslägrens  fasor. I Ann Edholms målningar har det värsta redan hänt, återstår plikten att minnas.  
                          
                              | 
                           
                          
                            | © Linnea Rygaard (Klicka på bilden för hög upplösning) | 
                           
                         
                        Linnea Rygaard fortsätter med full kraft att utforska  den platta ytans möjliga arkitektur i en ny svit större målningar. Hon nöjer  sig inte med att hänga dem på väggen utan har valt att låta några målningar  stående leta sig ut i rummet med hjälp av stöttor. Det bildar en gemensam  pulserande rörelse som både ger och förhindrar en överblick. Hennes kompositioner  kompliceras alltmer och går mot det ornamentala och i några fall gotiskt,  jugendmässigt teatrala.  
                            Det blir hisnande och öronbedövande energiskt. Men  passionerna hålls på plats av ackorden som rör sig i femtiotalets designfärgspår,  med ljust brutna gula, gröna samt mörkare grå och blåaktiga toner. Titlarna  refererar till kärlekssånger den som letar finner dem kanske, men jag förstår  det mer som att det är själva förälskelsens spända fiolsträngar och högstämda  känslolägen som attraherar. Och här känner nog många målare igen sig i själva  arbetets berusande kärleksakter. Komplikationen hon tillför är ett  välstrukturerat måleri som balanserar på bristningsgränsen.  
                        
                          
                              | 
                           
                          
                            | © Jacob Dahlgren | 
                           
                         
                        Jacob Dahlgren är pålitlig i sin påhittighet att  använda färg och form utan duk och pensel. Han har sedan debuten för tjugo år  sedan konsekvent arbetat utanför all förförståelse och alla begränsningar.  Därmed har han behållit en fullständigt frihet och kärlek till sina  sammanställningar av objekt, pinaler och rekvisita som bildar måleri och  skulpturer.  
                            Den här gången verkar det vara packmaterial, plank- och stuvbitar, en  övergiven stolsits och annat smått och gott som stuvats in i aluminiumramar och  endast hålls samman av de ingående delarna. Målningarna eller objekten, eller  vad de ska kallas för, hänger som ramar i ramar direkt mot galleriväggen. Vips,  kommunicerar verken med den abstrakta, konkreta och nonfigurativa traditionen  och kollegernas namn hoppar som i popcorn-grytan utan lock fram för ögonen.  
     Det är  alltid lika kul, lustfyllt och livgivande att ta del av Jacob Dahlgrens  allvarsord om konsten. Titelns ”Not and Or” lurar försåtligt in i programmeringsspråkens  rituella världar, men i Dahlgrens fall finns det alltid en liten djävul i  maskinen, något extraintelligent som kittlar och retar. 
                                            Stockholm 2019-09-04 © Susanna Slöör  |