Ellisif Hals presenterar sin utställning med en dikt riktad  mot tiden när kontinenterna skildes åt, Pangea bröts upp. Celler, snäckor och  urdjur möts och blir varandras kärlek och länk i näringskedjan. Norska ordet kokkelur  kan härledas vidare över naturens spiralkonstruktioner hos snäckdjuren till  cochlea, öronsnäckan, vindlingen inom oss som gör ljud till tal, poesi och  musik.  
                            Ellisif Hals vecklar ut världen genom att skära sig igenom den lager på  lager. Hennes mäktiga collage som hon låter skalpellen söka sig igenom består  av torrnålstryck, monotypier som färgas in en och en. Ristningarna i plåten får  sina ackompanjerande skärmärken direkt i pappret. Det ligger nog mellan en  handfull upp till knappt tio lager av blad som fragmentariskt skurits fram i  ornamenterande mönster. Man anar således även de bilder som under vägen offrats  för att göra lagret under tillgängligt. Det arkitektoniska tilltalet har den  här gången åtföljts av mer organiskt verkande rörelsemönster. 
                          
                              | 
                           
                          
                            | © Ellisif Hals (Klicka på bilden för hög upplösning) | 
                           
                         
                      Ellisif Hals leker med de långa tidsavstånden och dess  märken i landskapet, som endast låter sig glimtvis skönjas där sår uppstått och  de ligger i dagern. Man skulle kanske kunna jämföra hennes teknik med de  borrkärnor av is, som avslöjar tidigare klimat, luftkvaliteter och temperaturförhållanden.  Den vindlande snäckans form är den sammanhållande kraften i de verk som visas  på den aktuella utställningen. De fångar, nästan hypnotiserande blicken som milt  tvingas in som det verkar i loopar genom tillvarons historia.  
                          Jag uppskattar  att Ellisif Hals trots sin precision inte driver den till överdrifter. Mödan i  arbetet syns och handens närvaro är tydlig såväl i bladens teckning som i  skärningarna av dem. Pappersslingorna släpper ibland och hänger någon  millimeter ovanför resten av bladen, vilket levandegör och skapar den  nödvändiga vibrationen av liv, bortanför det millimeterexakta, men tillräckligt  tydligt för att hålla fast tankarna vid de regelbundenheter och smärre  avvikelser som successivt bygger världarna – snäckornas och vår, stenarnas och  sandkornens.  
     Tänker på vissångerskans, Barbro Hörberg, berättelse om berget som  fågeln pickar på och sakta bryter ned som mått på evigheten.                                                Stockholm 2019-10-08 © Susanna Slöör  |