| Sextiotvå år har gått sedan Jasper Johns slog igenom  i en separatutställning och snabbt fick sin plats i amerikansk konstkanon. Fyra  år tidigare kom han från södern till New York där den abstrakta expressionismen  gick på högvarv. För egen del blev han kallad "ny-dadaist", och tillskrivs med  Robert Rauschenberg stor del i vägen mot popkonsten. “Take an object / Do something to it / Do something  else to it. [Repeat.]” är hans mest berömda citat. En inställning i kontrast  mot en konstvärld som tog sig själv på stort allvar.  88 år gammal behåller Johns sin ställning.  Hans tidiga verk säljs för miljardbelopp och själv visar han inga tecken på att  sakta ner. En retrospektiv kommer att delas mellan Whitneymuseet och  Philadelphia Museum of Art nästa höst. Hos Matthew Marks i New Yorks Chelsea är  det nya verk som visas, sammanlagt 61 stycken från 2014 till 2018, på duk,  papper och plast. Dominerar gör akryl, olja, tusch och enkaustik.Utställningen  delas upp i fem serier, med överlappande element. Skelett återkommer som en  påminnelse om dödlighet. Grönt dominerar färgskalan. Teckenalfabet, siffror och  bokstäver är genomgående, liksom till synes slumpmässigt valda tidningsartiklar.  Att se ytan på nära håll är en upplevelse i sig, med rikedomen av material och  applikationsmetoder.
 
                          
                            |  |  
                            | Utan titel, 2016 
                              © Jasper Johns / VAGA at  Artists Rights Society (ARS), NY, Courtesy Matthew Marks Gallery (Klicka på bilden för hög upplösning)
 |  De allra flesta verk är obetitlade, men fyra  akrylmålningar – tre i mörka toner, en i ljusa – hämtas från en serie där flera  verk bär namnet Regrets. De bygger på  ett fotografi av Lucien Freud, taget 1964 av John Deakin på uppdrag av Francis  Bacon. Ansiktet har blivit dödskalleliknande, mestadels transparent, ovanpå en  kantig, silhuettartad torso. Den största serien i utställningen kan benämnas  “Farley Breaks Down”, och har den texten målad i stencilstil. Även den bygger  på ett fotografi, denna gång av den brittiske bildjournalisten Larry Burrows,  publicerat i LIFE 1965. Den amerikanske soldaten James C. Farley sitter  gråtande i ett förråd efter att en medsoldat dött i strid i Vietnam. Därmed är  Johns tillbaka i en bildvärld som hämtas från det militära, där det började med  flaggor och måltavlor. Konsthistoriska lån finns från Picasso, och även  Munch finns med på ett hörn. Johns bildvärld beskrivs ofta som ganska dyster,  men här finns en genomgående märklig spänning mellan avgrundsdjup sorg och  munterhet.
  Trots det symbolrika måleriet tycks Jasper Johns inte  ta någon tydlig ställning, varken känslomässigt eller politiskt. Snarare  observerar och konstaterar han de fakta som omger honom och överför dem på  papper och duk. Han gör helt enkelt något med dem, gör något annat med dem och  repeterar.  New York 2019-03-21 © Mattias Lundblad Adress: Matthew Marks Gallery, 522 W 22 Street, New  York City |  
   
        |  Utan titel, 2018 
                              © Jasper Johns / VAGA at  Artists Rights Society (ARS), NY, 
Courtesy Matthew Marks Gallery
  Utan titel, 2018 
                              © Jasper Johns / VAGA at  Artists Rights Society (ARS), NY, 
Courtesy Matthew Marks Gallery
  Utan titel, 2017 
                              © Jasper Johns / VAGA at  Artists Rights Society (ARS), NY, 
Courtesy Matthew Marks Gallery
 |