www.omkonst.se:
Prelud till tropisk möte
Martin Solymar & Nils Elvebakk Skalegård, Prelude - Galleri 54, Göteborg, 18/1 – 10/2 2019
Text: Berit Jonsvik

skriv ut denna text
© Nils Elvebakk Skalegård
(Klicka på bilden för hög upplösning)
© Martin Solymar
(Klicka på bilden för hög upplösning)

Martin Solymar & Nils Elvebakk Skalegård har valt att kalla sin utställning för Prelude. Ordet betyder inledning eller förspel till något som komma skall. Bach skrev ett stort antal preludier till sina fugor. Galleri 54 består numera av två små rum i gatuplan, som Martin Solymar och Nils Elvebakk Skalegård fyller med några få stora målningar och skulpturer.

Martin Solymar tar oss med till tropikerna. En värld som oftast utmålas som en bekymmerslös tillvaro i sol och värme. Men Solymars skildringar av Karibien problematiserar bilden av paradiset. De höga palmerna i målningen Gonzalos Ghost böjer sig i en tropisk storm utan nåd. Jag vet inte om namnet Gonzalo syftar på den tropiska cyklonen, som drabbade Karibien 2014, med stora skador som följd. I målningen Waterspirit står en maskförsedd figur framför ett litet vattenfall omgiven av frodig vegetation, nästan genomskinlig och på väg att upplösas i hettan. Solymar får målningarna att vibrera och drypa av fukt och värme, trots de ofta kalla gröna och blå färgtonerna.
     I målningen Buried By Time And Dust samsas mytiska gestalter med ormar och tropisk växtlighet. Rester av en urgammal kultur, nu bortglömd och begravd, liksom det mesta av ursprungsbefolkningarnas traditioner och kultur världen över. Solymar skildrar det dubbla i ett förmodat paradis i likhet med exempelvis Paul Gauguin, vars skildringar från Polynesien inte enbart var idylliska. Eller Peter Doig, med anknytning till Trinidad, som målar det tropiska landskapet i all sin tvetydighet.

© Nils Elvebakk Skalegård (vä) © Martin Solymar (hö)

Nils Elvebakk Skalegård har en annan färgskala i sina målningar, lite dov, varm och med ett svårgenomträngligt dunkel. I målningen Into the night träder ett ansikte fram, som med intensiv blick tycks försöka se in i mörkret. Suggestivt. Hans skulpturer har en återhållen underfundig humor. I Just a restless feeling #54 slingrar sig leran runt ett par blå badtofflor med en omkullvält kruka intill. En annan skulptur med samma titel, men med ordningstalet #52, spänner ett säkerhetsbälte åt en oformlig keramikskulptur och åstadkommer en inbuktning på mitten – en midja. En önskan om ett tryggt säkerhetsbälte i tillvaron eller en visualisering av svångremmens inverkan på människokroppen?
     Martin Solymar & Nils Elvebakk Skalegård kommer från varsitt håll och möts i de två gallerirummen. Båda arbetar med ett ofta mångtydigt närmast poetiskt gestaltande. Om utställningen är ett preludium till en större fuga eller inte förblir osagt, men mötet berikar.

Göteborg 2019-01-23 © Berit Jonsvik (text, foto)


 


 

 

 


© Martin Solymar


© Nils Elvebakk Skalegård


© Nils Elvebakk Skalegård



Galleri 54, Göteborg | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com