Och den ljusnande framtid är vår? Alla tre av Valands  examensutställningar berör frågan, tydligast masterstudenterna i Göteborgs  konsthall. Men vi börjar på Gamlestadens fabriksområde där kandidatstudenterna  i Fri konst ställer ut i en före detta fabrikslokal på 1000 kvadratmeter –  därav titeln 1000m2. Där  man tidigare trängts ihop i Valands egna lokaler slipper de fjorton studenterna nu  kompromissa med utrymmet och kan också ge varje objekt en ändamålsenlig  ljussättning.  
                             Kandidatutställningarna brukar vara spretiga historier, så även  denna med allt från videoverk, filmad performance, tatuering, skulptur,  installation och måleri. Uttrycken varierar där vissa verk kändes helt  färdigutvecklade, och kanske mindre spännande just därför, medan andra ställer  frågor och öppnar därmed för nyfikenhet och ytterligare utforskande. Det  sammanlagda intrycket av 1000m2 är att årets kandidater är en grupp individualister som tar sitt konstnärskap  på stort allvar. 
                        
                          
                              | 
                           
                          
                             In search of sunrise © Hanna Melkersson BFA                            (Klicka på bilden för hög upplösning                              | 
                           
                         
                        Fotograferna har kallat sin utställning This is not a departure hall och fyllt Röda Sten Konsthalls tre  våningar med foto, video och objekt. Om titeln syftar på den del av avgångshallen  där resande skiljs från allmänheten och om den i så fall kan tolkas  inkluderande eller exkluderande blev jag aldrig klar över. Men att den  övervägande delen av fotograferna ägnade sig åt någon form av relationer blev  man varse genom texterna som var uppsatta vid varje utställningsyta. Det var  mellanmänskliga relationer, relationer till det individuella och det  kollektiva, mellan den egna identiteten och att iklä sig en annan, relationer till  naturen, ekosystemet, människans villkor, kropp, intimitet, samhället, det  personliga, det privata, politiken och till livet i allmänhet. 
                         Efter detta relationsöverflöd retirerade jag till två videoverk som båda övertygade inte  minst genom sitt direkta tilltal. Anna Julkunens verk handlade om att växa upp  som finländsk i ett svenskt samhälle, där en duk visade tre generationer kvinnliga  Julkunen filmade i en grusgrop à la stillbildsporträtt och en visade texter som  i korta fraser på fördomsfull grund beskrev upplevelsen. Den kongeniala titeln Ei saa Peittää, ”Får ej övertäckas”, kan  vara den enda finskan bortsett från några svordomar som en svensk känner till  eftersom den står tryckt på alla elelementens varningsskyltar.  
        Det andra  videoverket hette Lean on me, en  installation med flera skärmar av Åsa Båve, som beskrev professionell intimitet  i flera scener hämtade från olika vårdsituationer där filmen vid handfatet var  både omedelbar och gripande. 
                        
                          
                              | 
                           
                          
                             Drift © Klængur Gunnarsson  | 
                           
                         
                        När Göteborgs konsthall öppnade dagen efter vernissagen för  masterstudenterna i Fri konst stötte jag ihop med en av värdarna som sopade  golvet i Simon Fagéus installation Den  femte spindeln. Ett litet barn hade trampat i klippformationen uppbyggd av  näringslösning och potatismjöl och det vita pulvret hade spridits ut över  golvet. Träffande, som verket till en del handlar om ett barn som tappat  muskelminnet i handen och nu hade ett annat barn satt sitt avtryck i det. Men Den femte spindeln = barnets hand i  filmen, rör sig också kring minnen i ett större perspektiv.  
                        Fler verk, precis  som utställningens titel, Saker vi kommer  att glömma, har minnen som tema: Laurence Price har återuppväckt minnen ur  querrörelsens arkiv i sin installation Klubblokal/Hybrid-Evocation;  Klængur Gunnarsson låter trädgrenar som vuxit fast i gunnebostängsel längs  Gunnarssons pendelväg berätta om sina minnen på tre filmdukar i Drift – mikrofoner är uppställda vid  grenarna och texterna projiceras på liggande tvåtumfyrareglar. Där tangeras  nog gränsen för hur fyndigt man kan presentera ett konstverk. Mathilda Franzén  speglar både minnen och språkliga tillkortakommanden i videoinstallationen Anteckningar härifrån med utgångspunkt i  en resa till Sao Paulo och Stig Steiners Oh  Aldo! är en fysisk installation kring objektifieringen av en byggnads död. 
                         Planetens framtid är också avläsbar i flera av de nu nämnda  verken men tydligast i Josef Mellergårds installation Scenography for the anthropocene med granar byggda av gran, en bild  på ett översvämmat Göteborg sett från Götaplatsen och Utrotningsboken, en tjock bok med helt tomma sidor sånär som på  kortfattade fakta runt utrotade djur, ett per uppslag. Möjligen kan man också  här räkna in Climate changer, del 1 Eirik Rønnebergs kombinerade  ateljé och bostad på hjul som döptes med öl och taffligt dragspel under  vernissagen. 
                        Under invigningstalet citerade Akademin Valands prefekt  Troels Degn Johansson den marxistiske litteraturkritikern och samhällsvetaren  Frederic Jameson ”Det är enklare att föreställa sig jordens undergång än slutet  på kapitalismen” men menade samtidigt att utställningen ska ses som en  möjlighet att vända utvecklingen, att det finns hopp. 
                        Som helhet är Saker vi  kommer att glömma mycket professionellt presenterad – verken är renodlade, mer  präglade av produkt än process – och finns det något man skulle önska av  utställningen så hade det varit lite mer temperament, att det hade bränt till  på allvar någonstans.                       
                                            Göteborg 2019-05-02 © Olle Niklasson  | 
                        
                        Klubblokal/Hybrid-Evocation (detalj) 
                      © Laurence Price 
                        
                        
                        
                        Lean on me © Åsa Båve 
                        
                        
                        
                        Den femte spindeln © Simon Fagéus 
                        
                        
                        
                        Den femte spindeln (detalj)                      © Simon Fagéus                       
                        
                        
                        
                        Climate changer, del 1 © Eirik Rønneberg 
                       
      
  |