www.omkonst.se:
Nytt privat konstmuseum i Norrköping
Upplivande och överraskande
Yllefabriken, Ståhl Collection, Norrköping, öppnat hösten 2020
Text: Kristina Maria Mezei

skriv ut denna text

Zero Dom, 2015 © Georg Baselitz
(Klicka på bilden för hög upplösning)

Tough Day, Boy with a Bag, 2017
© Joakim Ojanen
(Klicka på bilden för hög upplösning)
Installation 2019 © Éva Mag
(Klicka på bilden för hög upplösning)

I hjärtat av Norrköping, i kvarteren där textilindustrin gick i graven vid mitten av förra seklet öppnar nu Yllefabriken, ett nytt privat konstmuseum. Bakom en enorm rostig stålport, i ljusa höga luftiga lokaler hänger ett urval ur Mikael Ståhls samling av svensk och internationell samtida konst, just nu med 170 verk, skapade sedan slutet av 1950-talet. Urvalet är gjort för att med tiden bytas ut och grupperas om.
     Nu möts vi av idel kända namn, väletablerade konstnärer i den svenska och västerländska samtidskonsten. Oftast är de representerade av flera verk, men då och då har någon av dem även fått fylla ett eget rum. Som Bjarne Melgaard, norrmannen med inte sällan kontroversiella arbeten som avsiktligt provocerar och utmanar. Här finns 27 arbeten, stora målningar, skulpturer och en anslående installation med Rosa Pantern-figuren, vid sidan om ömsinta teckningar.

Övre hallen med verk av © Erwin Wurm, närmast Bag Walking, 2017 och New York Police Cap Gold, 2010

Målningar och skulpturer i ofta mycket stort format hänger längs väggarna. Det är inte bara storleken som är anslående. Starka färger och orädda, egenartade formuleringar hos Georg Baselitz, Ai WeiWei, Tracy Emin, Cajsa von Zeipel, Nathalie Djurberg eller Erwin Wurm, för att nämna några. Urvalet speglar en vilja att samla konst som sticker ut och skaver, som har ett tilltal och ett ärende som ruskar om. Lagom obekväm, och som får en tänka efter både en och två gånger.
     Det säger sig självt att en stor och rik samling som denna har en spretig karaktär. Den höga kvaliteten är dock genomgående och vi hittar guldkorn som avviker från invanda förväntningar. Jag stannar upp inför fina bilder av Hans Viksten, en vacker Dick Bengtsson. Och förundras över tillkomsthistorien och hantverket bakom det koreanska sidenbroderiet som syddes i Nordkorea på den sydkoreanska konstnären Kyunga Hams initiativ för att sedan smugglas ut ur landet.

Ambitionerna inför öppnandet har varit höga. Éva Mag har inbjudits för att färdigställa installationen Rotvälta i utrymmet bakom den nya trappa som binder samman över- och undervåning. Det är en turbulent sammanställning av lerkroppar, iklädda tyger som delvis anknyter till tillverkningen i Norrköping. Stålbalkar lyfter gestalterna och befriar dem från tyngd och möda.
     I verksamhetsplaneringen ingår att bereda plats för en ung konstnär som årligen bjuds in till ett av rummen med nya verk. Denna gång är det Amanda Karlsson från Göteborg vars arbete Du och vilken armé kretsar kring schabloner i mediala världar, kring tillhörighet och identitetsfrågor.
     Mikael Ståhls samling är upplivande att se med en mängd konstverk där igenkännande och överraskning går hand i hand. Öppettiderna är framöver planerade för ett par dagar i veckan men i pandemitider är förbokning ett måste.

Norrköping 2020-10-22 © Kristina Maria Mezei


 


 

 

 


En hörna med verk från 1997 till 2017
© Bjarne Melgaard


Detalj ur Needling Whisper Needling Country © Kyunga Ham


Du och vilken armé, installation, 2019
© Amanda Karlsson


Ljustext © Superflex, Momento Mori, 2019 © Hans Op de Beeck



Ståhl Collection, Norrköping | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com