| Det verkar väl helt överflödigt att säga om  ett platsspecifikt verk men Lala Raščićs The  more tounges you silence, the more they talk känns som om det vore  skapat för Röda Sten Konsthall. Då är det ändå bara Poppea’s pans,  samarbetet med Göteborg Baroque, som är helt nyskapat, men tack vare ett starkt  övergripande koncept och säkert också fingertoppskänsla från curator Amanda  Puzićs sida, så framstår de övriga  verken som lika självklara delar i det större sammanhanget. Utställningen tar upp hela tre våningar där mittenvåningen  huvudsakligen är ett ”making of” med skisser och bakgrundsmaterial. På våning  fyra visas den halvtimmeslånga tvåkanalsvideon EE-0 där Lala Raščić gestaltar spindelkaraktären Arachne i  läsningen av de klassiska myterna ur ett feministperspektiv.Våning tre, inte utan orsak kallad  Katedralen, är spelplatsen för Gorgo och Poppea’s pans. Det stora  rummet har en tacksamt lång efterklang och är mycket dramatiskt men också  traditionellt ljussatt – tänk Livrustkammaren – där bild- och ljudverk,  skisser, ljusprojektioner och Medusas  kopparrustning presenteras.
 
                          
                            | 
                              
                                |  |  
                                | © Lala Raščić |  |  I videon Gorgo spelar Lala Raščić upp Medusa, mest bekant av mytologins  tre gorgoner, och den profetia Raščić gör i EE-0 om att förena Medusas  avhuggna huvud med hennes kropp. I delar av videon är rustningen försedd med  kontaktmikrofoner och genom att slå, klappa och skrapa på kopparplåten skär hon  rakt in i Göteborg Baroques harmoniska vokalklanger med processat metalliska  ljud.Poppea’s pans, skapat för utställningen och planerat som en konsert, fick under pandemin ersättas av ett digitalt  projekt där barocktonsättaren Claudio Monteverdis opera Poppeas kröning knyts  samman med en gammal tradition hos bosniska kvinnor: att sjunga med rösten  riktad mot runda bakformar. I utställningen roterar formarna framför högtalare  som spelar upp valda utsnitt av operan och en svävande filtereffekt skapas.
 Lala Raščić sammanfogar här  folkliga sedvänjor med högreståndskultur, och genom att utgå från en opera baserad  på historiska personer – kejsar Nero, hans älskarinna Poppea, och där filosofen  och politikern Seneca levererar repliken som citeras i utställningens titel – blir  relationen kön och makt tydlig.
 På ett plan är Lala  Raščićs The more tounges you silence, the more they talk enkelt att  sammanfatta: det handlar om en feministisk läsning av historien i alla dess  delar som sedan tolkats konstnärligt. Det är inte första gången. Däremot är det  sällan man ser det så ambitiöst gjort och genomfört med en så bred konstnärlig  palett. Samtidigt medför den konceptuella konsekvensen att det personliga  och spontana uteblir. Sex minuter in i Gorgo räcker plötsligt Lala Raščić ut tungan genom sin kopparmask, och hur väl grimasen  än må ha passat temat, satte det köttsliga utbrottet samtidigt också ljuset på  hur strängt regisserat The more tounges you silence, the more they talk är.
 Lala Raščićs har uppenbarligen valt bort spontaniteten och det  personliga, och det är naturligtvis hennes ensak och säkert noga övertänkt, men  de sekunder hon räckte ut tungan gjorde mig medveten om någonting jag också saknade  i utställningen.
                       Göteborg 2021-02-20 © Olle Niklasson |  © Lala Raščić
 (Klicka på bild för hög upplösning)
  © Lala Raščić
                        © Lala Raščić
  © Lala Raščić
 Foton:  Hendrik Zeitler |