| Tanken är  att inge betraktaren positiva känslor även om grunden till verken ”är något  mera svart”. Helene Billgren lägger med till synes lätt hand ut snubbeltråd och  intrikata ingångar till sin konst. Visst blir man som vanligt på gott humör av  att bli insläppt i hennes paradis av händelser. Där är inget för stort, inget för betydelselöst. Varje liten ögonfrans  kammas omsorgsfullt fram ur livets gömslen.                           Om det går  att tala om en återhållsamhetens maximalism, så skulle det åtminstone fungera när  Helene Billgren visar sin värld av fynd hämtade ur ateljéns samlingar. Gamla  teckningar av tjejerna, landskapen som sträcker sig mot tillvarons yttersta och  kanske innersta horisonter samsas med provtryck och papperstussar. Det är ju  verkligen inte ledsamt, men ändå klingar några rader ur Olle Adolphsons visa ”Trubbel”  envist i örat:  ”Jag går omkring i mitt  Pompeji, bland ruiner, jag trampar runt i resterna utav vårt liv.”Det är väl den känslan som emellanåt kryper innanför huden på de flesta  konstnärer som hunnit åstadkomma en del och som samlat och sparat för  framtiden. Till slut knackar den mentala städpatrullen på dörren och varslar och  varnar om alltings ändlighet. Då är det skönt att ta del av Helene Billgrens  inställning att möta den svärtan med ett skratt.
 
                          
                            | 
                              
                                |  |  
                                | Installationsvy med Bord och stol (vä) © Helene Billgren |  |  Skolans stol, man minns från första klass, står i hörnet med en infärgad röd pannå ställd mot  ryggen. Skivan med kritteckningens antytt dukade bord är uppallad på två  olikstora, vita papperstussar. Den omsorgen om praktiskt taget ingenting är  förlösande och stämningen präglar varje verk på utställningen. Några skrynklade  papperskorvar tecknar Helene Billgrens initialer som svävar mot den råa ytans  tystnad. Några kolstreck bildar ett  landskap snett ovanför.  Oväsentligheterna omskolas till det mest väsentliga. Helene Billgren håller  tillbaka och lindar också in eller suddar fram sina tidigare framgångar inte  minst som målare genom att utesluta. Kvinnorna med de tuperade 60-tals-rufset  har flyttat ut ur landskapen. Primadonnorna ställs bredvid betraktaren,  tillsammans bildar vi en fjärrskådande trupp framför verken med rinnande  vatten, skymningslockar och vidder utan slut. Det bekanta och det främmande  hålls manande i tygeln.
 Helene  Billgrens känsla för detaljen, vikten av det minutiöst avsedda tillsammans med  lättheten och de vida utsikterna är imponerande. I den här utställningen är  poesin perfekt avstämd mellan objekt, teckningar och måleri. I en konstvärld  där verken så ofta exponeras som kostbara föremål i gedigen ram, är Billgrens  värld en tröst och ett credo att leva efter.                                             Stockholm 2022-10-28 © Susanna Slöör |  Blomman i backen, 2022 © Helene Billgren
  Skålar, 2022 © Helene Billgren
  Möbel, 2022 © Helene Billgren
 
 
 |