| Det är upplyftande att se konstnärer som tror på konsten  och inte enbart använder sig av den. Karin Ögren och Urban Engström påminner i  den gemensamma utställningen på Passagen om det väsentliga i att alls ägna sig  åt konsten. Det är tacksamt och leder tanken längs minnenas väg utan att känslan  för nuet förloras. Karin Ögren borrar vidare i sina egenartade världar som ofta  utspelas mot rött, ockra och svart. Cirklarna växer den här gången även inåt  till sällsamma halvklot av landskap och miljöer. Minimala scenerier töjs mot  det fiktiva djupet efter möjligen fotografier förvrängda till minnen av olika  ljusförhållanden. Ljus är kärnan som hon ständigt bearbetar och raffinerar.  Hennes förmåga att ge färgen doft och smak av platser utan att de specifikt  pekas ut är även i dessa figurationer till landskap ändå intakt. Kontrasten  mellan förgrundens pregnanta helhetston och de perforerande titthålens landskap bidrar  till en märklig växelverkan då ögat inte riktigt klarar att förhålla sig till  båda förhållandena samtidigt. Det påminner om effekten som uppstår vid  vibrerande gränser mellan exempelvis ilsket färgskiljande toner som mellan klarrött  och turkos. Ett exempel är Marcel Duchamps Coeur Volant där  hjärtformernas skarpa gränsande skapar ett gemensamt fladder. Något liknande  uppstår i mötet mellan Karin Ögrens multipla världar. Tillvaron bultar.  
                          
                            | 
                              
                                |  |  
                                | Installationsvy © Karin Ögren(Klicka på bilden för hög upplösning)
 |  |  Missa inte de videoinspelade intervjuerna med konstnärerna.  Där uppstår en välklippt pingpong-dialog mellan deras monologer. Urban Engström  konstaterar att andras omdömen vittnande om hans skicklighet drev honom in i  konsten utan ett aktivt beslut. Sedan har en stor del av det konstnärliga  arbetet ägnats åt att avprogrammera sig från den. Det har i hans fall inte  varit särdeles enkelt att befria sig från den naturliga driften och fallenheten  för att teckna väldigt väl, vilket också framgår i utställningen. Stilbrotten  mellan bildvärldar som blandar högt och lågt, sökande allvar med nypande humor  är medel för att störa ut en handens lätthet inför uppgiften. Velázques hund  lånar honom den naivistiska tafattheten. Serieankan skrattar hela vägen över  duken förbi det blottade gangsterallvaret.  
                          
                            | 
                              
                                |  |  
                                |  Smoking Skull och Gangsterkungen © Urban Engström(Klicka på bilden för hög upplösning)
 |  |  I verket Death Rattle av Urban Engström sammanfattas en estetik som  varje verksam målare och skulptör borde ta till sig. Det är en fullt fungerande  motorcykel som utifrån en blandning av verkstadsspill och motorväsentligheter  fogats samman. Studera valen i varje detalj och se hur lösningarna på mutternivå  skapar nödvändigt konstnärligt motspjärn som utvidgar tanken. Motorcykelns namn  skulle som exempel kunna ha varit sofistikerat och jämnt sprejat. Men här har  en jolmig gul sörja fått söka sig ojämnt fram inom sin bokstavliga begränsning.  Cykeln är en manual för hur såväl detaljen som helheten bidrar till att skapa  konstnärlig förhöjning. Jo, nog anar man också en viss lekfull och kärleksfullt  riktad ironi mot ovan nämnde Duchamp.  Konsten som både Karin Ögren och Urban Engström uttalar sig  om och visar är självfallet en pågående dialog. Den upprättas mellan dem och alla  kollegerna tidlöst avlösande varandras horisonter i rummen. På konstscenen idag förfrämligar ofta  sprickan och det växande tomrummet mellan kraftfull dekoration i större format  och aktivism i olika former. Båda uttrycken använder sig  av det begreppsliga renomméet för sina olika syften. Tröstande då att istället se en  utställning som vårdar sig om tron på själva konsten.   Linköping 2022-07-24 © Susanna Slöör |  Tänker på C.F.H. © Karin Ögren
  Hund - Velázques © Urban Engström
  Journey II © Karin Ögren
  Anne Franks dröm © Urban Engström
     |