För  första gången visas nu Alexis Soul-Gray (f. 1980) utanför Storbritannien med ett  trettiotal verk på Wetterling Gallery. Titeln Screen Memory, refererar  till Freuds begrepp täckminne som åsyftar ett minne som representerar en  bortträngd erfarenhet som är för traumatisk att minnas direkt. Den  psykoanalytiska termen gör sig påmind i hela utställningen som behandlar barndomens  känsloliv. 
                         Soul-Grays konstnärskap skildrar minnen och bortträngning genom det omedvetnas drifter tekniskt och  måleriskt. I det första verket besökaren möter på galleriet, The Orange  Eaters (2022), begrundar betraktaren en utskuren barndomsbild av små apelsinätare.  Motivet är romantiskt och kusligt. Flickan i målningens mitt skärskådar betraktaren  och medvetandegör ens egen position. Motivet framträder likt ett förträngt  minne uppstiget ur en grumlig minnesbrunn från målningen som är stänkt med blått  bläck.  
                                Som i The Orange Eaters är   flertalet motiv utklippta från arkiv, tidningar eller böcker hos Soul-Gray. De  är främmande personer men som visar en sårig och personlig närvaro, täckminnen  för konstnärens egen traumatiska barndom. 
                        
                          
                              
                              She was buried at the cross roads, her soul lay permanently in Purgatory 
                            2022, 160 x 200 cm © Alexis Soul-Gray 
                            (Klicka på bilden  för hög upplösning) | 
                           
                         
                                                  Bakgrunden till utställningen är  konstnärens komplicerade relation till modern som avslutade sitt liv med dödshjälp.  Motiven styrs å ena sidan av saknad men också av förträngning, våld och hopp om  försoning med det förflutna. I She was buried at the cross roads, her soul  lay permanently in Purgatory (2022) syns en karnevalisk uppsjö av figurer som  för en till den förtrollade barnkammarens värld. Titeln erinrar om hur den  Engelska kyrkan historiskt förvägrat människor som begått självmord en  begravning.  
                               Minnen, drömmar och historien  lappas fragmentariskt ihop ur förstörelsen som en skapande kraft i Soul-Grays  verk. Samtidigt märker man att det är en pågående, sökande process vilket syns  tydligast i de mindre collagen i material från 80- och 50-talet (hennes och  moderns barndomsår). Där samlas överlagringar av färg ofta på upphittat papper  blandat med personliga referenser som i suggestiva Waterbabies 1–4 (2022). Det är svårgenomträngligt om än gripande att följa den associativa  trauma-bearbetningen.  
                                                  De monumentala verken är  tillgängligare, som den frihängande duken Dereliction (2022) och Like  Mother like  Daughter (2022). Det sistnämnda verkets grå färgskala och  teknik sticker också ut i utställningen som domineras av sprakande  kompositioner och färgfältsmåleri. Moder och dotter står i profil, ansiktena är  dolda men deras skuggor avslöjar konturerna – moderns skarp, barnets  naivistiskt som om hon ännu inte växt i den. Skuggan blir sanningsvittnet, det  medvetnas bortträngda egenskaper och drifter. Den outsagda rädslan att växa upp  och bli som sin mor i en utställning som annars blickar tillbaka och försöker  återknyta till världen före tragedin. 
                                 Konsten  blir till slut en form av terapeutisk metod för konstnärens sorgearbete som hon  på ett blottande sätt välkomnar betraktaren att träda in i och i slutändan  spegla sig själv.
                         
                       Stockholm 2022-11-14 © Otto Ruin  | 
                        
                       
                          
                         
                         
                          
                          
                          | 
                      
                      Cry Baby, 2022, 
                      110 x 90 cm © Alexis Soul-Gray 
                        
                        Waterbabies 4, 2022, 
                        
                        25 x 19 cm 
                        © Alexis Soul-Gray  
                        
                        Like Mother Like Daughter, 2022, 
                        160 x 120 cm  
                        © Alexis Soul-Gray  
                      Foto: Jean Baptiste Béranger 
                       
  |